Ideen er hentet fra flyselskapet Ryanair.

Selskapet har søkt Oslo kommune og Samferdselsdepartementet om konsesjon for den daglige lavprisruten. Planen er å sende første lavprisbuss over fjellet 2. april. Siden blir en avgang hver dag kl. 15.30 både fra Bergen og Oslo. Kjøretiden via Lærdal og Hemsedal blir 7,5 timer inkludert ett stopp på tre kvarter på halvveien der bussene møtes, sier Vidar Antonsen i Artic Express Buss og Reisebyrå til Bergens Tidende.

— Målgruppen er først og fremst studenter, men bussen er selvsagt åpen for alle. Vi er overbevist om at en slik rute mellom landets to største studentbyer blir lønnsom fra aller første dag, legger Antonsen til.

Førstemann til møllen

Han legger ikke skjul på at ideen er hentet fra flyselskapet Ryanair. Selskapet har de tre siste årene kjørt flybuss for Ryanair mellom Oslo og Torp flyplass ved Sandefjord. Og når man ser at det irske flyselskapet tjener penger som gress på lavprisrutene sine, mener Antonsen at det bør være like lønnsomt å flytte lavprisrutene ned fra luften til landeveien.

På hver avgang skal selskapet legge ut fem seter til 49 kroner hver vei. De neste prisklassene blir på henholdsvis 149 kroner, 249 kroner og videre til 499 for ordinær fullprisbillett. I kampen om de aller billigste billettene, blir det altså første mann til møllen på hver avgang. Er man så heldig å få billigste billett begge veier, lover Antonsen ytterligere rabatt. Da blir tur-returprisen 90 kroner.

Internett-bestilling

Alle billigbillettene må bestilles på internett med betaling via kredittkort før bussturen. Passasjerer tar bare med seg bekreftelsen på bestillingen og viser til sjåføren. Men det blir også anledning til å løse billett rett på bussen før avgang, dersom det er ledige seter å oppdrive. Men da blir laveste pris knapt 400 kroner.

— Vi kan ikke skjønne noe annet enn at dette blir en lønnsom bussrute helt fra starten. V tror det er et stort marked av studenter og andre, som velger buss når alle prisene er lavere enn det NSB opererer med på tog. Vi har også moderne og komfortable busser.