Bussen sto lenge på vippen ved Sollien 114 på Landås i Bergen, etter at den kjørte av like før klokken 21. — Åtte passasjerer klatret ut av et vindu, og de var alle uskadd, opplyser operasjonsleder Ronny Lentføhr i politiet til bt.no.

Ved 22.40-tiden onsdag kveld meldte politiet, ved operasjonsleder Svein Lyssand, at bussen var dratt på trygg grunn igjen.

- Synes du det tok lang tid?

— Det ta lang tid. De kan ikke gjøre noe overilt når det er et hus på nedsiden, sier Lyssand.

I løpet av den halvannen timen bussen sto på vippen, ble det festet vaiere for å holde den på plass. Politiet mente derfor de hadde kontroll over situasjonen.

Bussen begynte å skli

Anita Sheperd var ute og luften hunden i Sollien da hun så bussen komme mot henne. Bussen var da på ned den lange bakken fra Montana.

— Bussen prøvde å bremse for å unngå på kjøre på en parkert bil. Da begynte den å skli. Til slutt ble den stående å vippe mot et gjerde. Bussen hang utfor veien, sier Shepard.

Faren var stor for at bussen ville falle ned og treffe huset nedenfor.

VITNE: Anita Sheperd sier det er ekstremt glatt på stedet. FOTO: Eirik Brekke Trodde det tordnet

I huset rett nedenfor den balanserende bussen bor Tove Bragstad. Hun trodde det tordnet da bussen braste utfor.

— Så fikk jeg snøballer på vinduet. Det var ambulansefolkenen som ville få meg ut av huset, sier Bragstad om bussdramaet.

— Det er ikke rart dette skjer. Bussjåfører har tidligere nektet å kjøre her når det er glatt, sier Bragstad.

- Balanserer på gjerdet

— Ingen er fysisk skadet. Jeg har ingen formening om årsaken, sier innsatsleder Rune Vedeler.

Øystein Nordvik bor like ved beskrev scenen slik:

— Hele bussen er cirka én meter utenfor veien, den står og balanserer på gjerdet. Samtlige har kommet seg ut og det skal ikke være noen skadde. Jeg ser tre brannbiler, sykebiler og politi på stedet. Det ser ut som om passasjerene har klatret ut via en stige i vinduet bak føreren, sier Nordvik.

Ifølge ham ser det ut fra sporene ut som om bussen har sklidd i hvert fall en hel busslengde før den havnet utenfor veien.

Det er hårfine marginer fra et uhell til en alvorlig katastrofe

Tide-sjef Jostein Hatlebrekke

HØRTE SMELLET: Dette kunne gått veldig, veldig galt. FOTO: Eirik Brekke

Veldig glatt her

Sara Marie Solbak bor i et rekkehus rett ved der bussen krasjet. Hun ser ned på bussen fra stuevinduet.

— Det er veldig glatt her, så jeg antar bussen ikke har klart å stoppe opp i tide, sier Solbak.

Hun hørte smellet da hun sto på kjøkkenet.

— Bussen henger halvveis utenfor veien, oppå et gjerde. Dette kunne gått veldig, veldig galt. Det er ren flaks at det ikke skjedde noe galt her, sier hun.

Hun snakket selv med noen av passasjerene.

— De var skremt og litt sjokket. Noen på stedet hjalp dem med å komme seg ut. Hjelperne fant frem en stige, mens passasjerene knuste ruten fra innsiden, sier Solbak.

«Hårfine marginer»

Administrerende direktør Jostein Hatlebrekke i Tide Buss AS hadde klokken 21.45 onsdag akkurat fått melding fra Tides egen beredskapsleder om uhellet.

— Nå prøver vi å fange opp om noen har bruk for oppfølging i ettertid, sjåfør eller passasjerer. Hvis noen føler behov for det, er det bare å ta kontakt med oss, sier Hatlebrekke.

- Hva tenker du om uhellet?

— Nå har jeg kun sett bilder på nettet, og det ser dramatisk ut. Ut fra bildene vil jeg si at det er hårfine marginer fra et uhell til en alvorlig katastrofe, sier Hatlebrekke.

Svar torsdag morgen

Jan-Helge Sandvåg, teknisk sjef i Tide Buss AS, sier at bussen fraktes til Tides verksted på Mannsverk for nærmere tekniske undersøkelser.

— Jeg regner med å ha de første rapportene fra undersøkelsene på mitt bord tidlig torsdag morgen. Så vil vi intervjue sjåføren om hva som skjedde. Det går vi i gang med så raskt som mulig, kanskje allerede i løpet av onsdag kveld. Det avhenger av sjåførens tilstand, sier Sandvåg.

— Så langt har det kommet frem at det i hvert fall var glatt på stedet, det er på det rene, sier Tide-sjefen.

- Er det noe utstyr i bussen som registrerer fart?

— Det er ikke elektronisk fartsskriver i denne typen busser, hvis det er det du tenker på. Det er det ikke påbud om for busser som går i ordinær rutetrafikk på ruter kortere enn 50 kilometer, sier Sandvåg.

EU-godkjent i fjor

Ifølge vegvesenets motorvognregister ble ulykkesbussen EU-godkjent i juli i fjor, og skal inn til ny kontroll i juni i år.

— Dekkene har ikke vært tema i det hele tatt. Snøen vi har nå må være noe av det glatteste som finnes. Men erfaringsmessig er dekkene på disse bussene i forskriftsmessig stand, sier operasjonsleder Ronny Lentføhr.

- Hva kan du si om farten?

— Det kan jeg heller ikke si noe om. Vi oppretter sak og vil etterforske på grunn av skader av et visst omfang på blant annet gjerde og mur.

Sjåføren er rutinemessig alkotestet, bekrefter Lentføhr.

— Prøvene viste 0,0.

RYDDET: Slik så det ut på ulekkesstedet ved 00.30-tiden natt til torsdag. FOTO: Ørjan Torheim

EVAKUERT: Passasjerer kom seg ut ved å klatre ned denne stigen. FOTO: Tove Knutsen
TRYGG IGJEN: Dette bildet, tatt i 22.40-tiden onsdag kveld, viser at bergingsmannskapene har fått bussen bort fra den skumle vippeposisjonen. FOTO: Elisabeth Langeland Matre