Hundrevis av bukser ligger strødd rundt Smålungeren, ved Jerbanestasjonen og flere andre steder i Bergen sentrum. Buksene er klippet i to. Inni ligger en lapp som forteller at du kan ta den med til klesbutikken Only og bytte den inn i en topp.

— Vi fikk meldinger om bukser slengt både i Kaigaten og på Jerbanestasjonen. Folk tror det er tyvegods siden det er merkelapper på buksene, men det hele er et reklamestunt fra et klesfirma, sier operasjonsleder Terje Hilland i Hordaland politidistrikt.

- Det er så tøff kamp mellom klesbutikkene, at så ekstreme tiltak er nødvendig. PR-rådgiver, Fredrik Hannestad.

- Ser ikke klokt ut

Bydrift AS var ute for å rydde opp i morgentimene.

— Det ser ikke klokt ut. Det er vi som må rydde opp etter dette reklamestuntet, sier fagarbeider Jan Engelsen ved Bydrift AS.

Han er rasende over at en butikk velger å markedsføre seg ved å strø bukser i sentrum.

— Vi har det veldig travelt med annet arbeid som vi heller skulle holdt på med. Dette går utover snøybrøyting og salting i byen. Vi skriver timer for opprydningsarbeidet og kommer til å sende butikken regningen. De kan også vente seg saftige bøter, sier han.

- Trenger litt action

  • Det er litt kjekt at det skjer noe i sentrum, vi trenger litt action. Sentrum ligger ellers helt brakk, sier distriktssjef for Vero Moda og Only i Bergen, Cathrine Henriksen.

Hun forteller at det samme reklamestuntet har vært prøvd i flere byer i Europa.

— Det har vært veldig vellykket og bare kjempegøy. Nå ville vi prøve i Bergen og skape litt blest om butikken vår, sier hun.

Hun synes det er synd at Bydrift rydder vekk buksene og kaster dem i bosset.

— Noen blir alltid irritert. Vi rydder opp alle buksene hvis de ikke er plukket opp av våre kunder i løpet av en time. Dette pleier å bli godt mottatt, sier hun.

Tabbekampanje

Daglig leder i Nor PR, Fredrik Hannestad mener at Only har gjort en tabbe med reklamestuntet.

— Denne kampanjen er ikke godt nok planlagt når kommunen blir så forbannet. De skulle varslet dem om stuntet på forhånd, og dermed unngått kommunens vrede. Det er den største tabben med kampanjen, sier han.

Han tror likevel butikken når frem til sine kunder.

— Målgruppen til Only er unge mennesker. Mange unge vil nok synes dette er morsomt og kult. Eldre vil synes det er tåpelig og dumt. Men det et riktig stunt i forhold til butikkens målgruppe, sier reklamerådgiveren.

— Målet med denne kampanjen er å få oppmerksomhet. Det har de fått. Dessverre er det sånn at verdien av å være synlig ofte er større enn ulempen knyttet til den negative oppmerksomheten for denne typen bransje.

— Det er så tøff kamp mellom klesbutikkene, at så ekstreme tiltak er nødvendig, sier Hannestad.

Han ville likevel ikke rådet sine kunder til å prøve noe lignende.

— Det skaper for mye negativ oppmerksomhet. Selv om dette har vært vellykket andre steder i Europa, så er det ikke gitt at det går hjem hos nordmenn. Vi er stort sett mer reserverte, sier han.

Hva synes du om reklamestuntet? Si din mening her.

Sonja Ystaas
Sonja Ystaas