For mange mennesker verden over er Bryggen synonymt med Bergen. Så hva passer vel bedre enn å kalle byens nye representasjonsgenser for — nettopp! - «Bryggen».

Siden dette er en herregenser har damene fått sin «Amalie». Etter Amalie Skram. Mer bergensk enn dette kan det knapt bli!

De to i gensere er ingen hvem-som-helst i denne sammenheng. Hun er Randi Sunde fra Dale of Norway, som har designet «Bryggen». Han er Ole Warberg, sjef for Bergen Reiselivslag. Kledd slik det er meningen at det offisielle turist-Bergen skal ta imot sine gjester.

— Dette er et ledd i å bygge opp «merkevaren» Bergen. Gjøre seg litt annerledes enn alle andre destinasjoner. «Bryggen» og «Amalie» er forankret i vår designerprofil, den såkalte Bergens-profilen, og blir en naturlig forlengelse av kulturbygenseren vi brukte før, sier reiselivssjefen.

Ole Warberg sier til bysiden med betydelig entusiasme at han synes det er stas at produktene er utviklet av et av de andre ledende norske merkenavnene - Dale of Norway.

Maritimt preg

En genser av denne typen kommer ikke bare av seg selv. Her ligger samtaler, undersøkelser og strategivalg bak. Dette er ingen typisk suvenirgenser. Designer Randi Sunde har lagt vekt på byens tilknytning til det maritime og det klassiske.

— Hovedborden som går igjen på bol og ermer er en stilisert form av et tauverk som symboliserer Bryggen. Dermed understrekes den maritime betydningen Bergen har og har hatt i mange hundre år. På fronten ses symbolet for de syv fjell, også benyttet i Bergenslogoen, sier Randi Sunde. Det er hennes kollega Pia Muller som har designet damejakken «Amalie».

Profilering

De to nye genserne vil ha en identitetsfunksjon for Bergen, og vil bli brukt overalt der reiselivslagets folk presenterer byen. På messer, salgsstands og på såkalte workshops. De går inn i profileringsproduktene som skjorte, slips, klokke eller paraply, for å nevne noen av de mange Bergens-produktene som finnes. Alle de offisielle Bergens-guidene skal bruke de nye genserne på jobb.

«Bryggen» og «Amalie» tas i bruk i april, og de vil også bli lagt ut for salg til deg og meg. Det finnes flere fargevarianter, og hvis noen lurer på ullkvaliteten, så er den av det tynne, lekre slaget.

BY-GENSERE: Dale-designer Randi Sunde i «Amalie» og reiselivssjefen Ole Warberg med «Bryggen», de nye offisielle bergensgenserne som kommer på vårparten.<br/>Foto: ARNE NILSEN