Hva vil skje med Solo?

Hva vil danske Carlsberg med norske Solo. Gode, gamle Solo. Appelsinbrusen som har slukket tørsten her i landet siden 1934 og som ble feiret på selveste Norsk Folkemuseum da den fylte 60.

Årets 70-årsjubileum har vært planlagt lenge. Landets Solo-venner sto klare til å synge bursdagssangen. Ballongene var blåst opp. Kaken var på vei inn. Da kom nyheten.

Solo-eier Ringnes er kjøpt opp av danske Carlsberg. Norsk øl og brus ble plutselig dansk.

Er det egentlig tid for fest? For hva vil dansken med drikken til svensken og nordmannen? Hva planer har egentlig Carlsberg med den forfriskende norske? Hva kommer til å skje nå når Solo er blitt dansk?

Fortsatt norsk?

— Forandringen i eierskapet betyr ingenting for Solo-jubileet, Solo er fortsatt en norsk vare, visst skal vi feire, forsikrer Stig Sunde, salgs- og markedsdirektør i Ringnes.

Han er ikke bekymret for at de danske eierne skal gjøre noe som kan rokke ved Solos posisjon i brusmarkedet, sier han. Og han forventer at eierne vil la de norske Solo-forvalterne utvikle denne brusen videre etter de beste Solo-tradisjoner.

— Solo står for det ekte, originale og norske, Solo er ski, tur, barndom og bursdag. Men Solo må også være kul. Nyskaping er viktig. De som drikker brus vil møte mange nye Solo-varianter i tiden som kommer, sier Sunde.

Berit Berg (65) sitter hjemme i Bærum og minnes oppveksten. Hun har fulgt Solo nesten siden starten. Hun er et ekte Solo-barn, datter til Torleif Gulliksrud, som utviklet Solo sammen med sin svenske kompanjong, herr Stenkvist.

Spansk hjelp

De to startet import til Norge og Sverige av appelsinkonsentrat fra et selskap i Valencia og fikk gode råd om appelsinbrusproduksjon av dr. Trigo, den spanske biokjemikeren som eide fabrikken. Naranjina Solo (bare appelsin) het det spanske råstoffet. Skandinavene snappet siste del av navnet og appelsinbrusen ble lansert både i Norge og i Sverige i 1934.

I Norge ble Solo en suksess, og et av de største varemerkene i dagligvarehandelen. Lenge var Solo den mest solgte brusen. Nå selger Cola og Pepsi mer enn Solo. Fanta er omtrent like stor. Svensk Solo finnes ikke lenger.

Tønsberg Bryggeri ble Torleif Gulliksruds nærmeste allierte i starten. Her ble den aller første Solo produsert og tappet på flasker med crown-kork, den nye oppfinnelsen som revolusjonerte mineralvannindustrien.

Men Solo virket skummel, syntes mange. Drikken var ikke krystallklar som annen brus, men grumset og skittengul. Fruktkjøttet laget komplikasjoner. Det ble liggende på bunnen av flaskene. Kunder klaget og sendte brus i retur. De mente den grumsete brusen kunne være farlig for barn.

Solo-pikene

Bryggeriet hadde en markedsføringsjobb å gjøre. Unge damer ble satt på jobben, de skjenket Solo og snakket Solo. Solo-pikene fikk i oppgave å introdusere Solo til datidens helter, hvalfangerne. I tillegg dukket Solo opp over alt, i annonser, i kinoreklame og på reklameplakater. I løpet av et par år var landet vunnet for appelsinbrusen.

Glanstiden var 50- og 60-årene. Da hadde Solo en markedsandel på 25 prosent. I løpet av 60-tallet overtok Coca-Cola ledelsen på det norske brusmarkedet. I 1999 gikk også Pepsi forbi Solo. Etter at Ringnes og Coca-Cola brøt samarbeidet, og Solo ble kastet ut fra alle Coladominerte bryggerier, sank Solos markedsandel til knapt syv prosent.

— Coca-Cola var ikke noe positivt ord i vårt hus, sier Berit Berg.

— Men vi hadde ikke kjelleren full av Solo heller, vi kjøpte som regel vår brus på butikken som andre, hvis da ikke far nylig var kommet hjem fra et bryggeribesøk med en kasse.

Om sommeren skjedde det at Gulliksrud tok med seg kone og tre barn i bilen og kombinerte ferieturen med kundebesøk på landets bryggerier.

— Det ble flere flotte turer langs kysten på den måten, forteller datteren.

Da familien bygget hytte på Lillehammer, fikk denne navnet Solostua.

— Far var naturlig nok veldig opptatt av Solo. Det var jo denne brusen vi levde av, sier Berit Berg.

— Og vi levde godt. Men hadde far vært lur, hadde han registrert Solo som sitt eget varemerke, da ville fortjenesten hans vært en helt annen.

Solo etter egen smak

Åtte prosent appelsinkonsentrat, skallolje, sukker, syre, kullsyreholdig vann og konserveringsmiddel. Det er Solo det. Men fordi tappingen av denne brusen foregikk på alle landets bryggerier og flere mineralvannfabrikker, 28 steder i alt, og den enkelte tapper laget Solo etter egen smak, ble variasjonene til dels store og Solo-kvaliteten så som så. Slagordet «Solo er Solo» viste seg å være direkte misvisende.

Det var Hansa Bryggeri i Bergen som tok affære. Direktør Carl Stoud Platou innkalte til Solo-testmøte i Bergen og fikk senere generalforsamlingen til å vedta at de som ville produsere Solo, heretter måtte forplikte seg til å lage «enhets-Solo», bruke den ene godkjente oppskriften.

Bryggerimester Egil Dahle på Hansa var sentral i arbeidet med å lage en felles Solo-oppskrift.

— Det er litt trist å høre at Solo er blitt dansk. Vi jobbet i ti år for å få Solo til å bli slik vi ville, sier han.

Hansa gikk i kompaniskap med Coca-Cola og sa takk og farvel til Solo i 2000.

Nå tappes 80 prosent av all Solo hos Ringnes. Resten tar de tre andre Solo-eierne seg av, bryggeriene Aass og Mack og Oskar Sylte Mineralvannfabrikk i Molde.

«Hurra for deg...»

Marty Feldman har reklamert for Solo, det samme har Reidar gjort, Rolv Wesenlund og sangeren Olga Marie Mikalsen. Sistnevnte sang «Hurra for deg som fyller ditt år» i reklamefilmen som slo fast at Solo «sannsynligvis er den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten.» Filmen ble kåret til årets beste norske i 1993. Mange av oss husker den fremdeles. Kanskje først og fremst på grunn av sangen.

— Nei, jeg drikker ikke alkohol. Jeg liker best Solo. Ellers hadde jeg ikke gjort reklamen, meldte Mikalsen, verdens eneste lyriske alt, fra sitt sykehjemsopphold ved Benidorm sommeren 2000, via Dagbladet, da 85 år gammel.

Det var «hurra for deg»-reklamen for Solo som satte fart i sangkarrieren til fru Mikalsen. Hun sang for mange fullstappete konsertsaler på 90-tallet.

«Gult er kult» het det lenge om Solo. Brusen er ikke lenger bare gul. Solo lanserer tre nye smaksvarianter og ber kundene gi sin stemme til den de liker best. Solo med mango, jordbær, melon, sitron, rabarbra og bringebær. Den med pasjonsfrukt har vært her en stund.

— Jeg tror min far ville ment det var rart å kalle disse nye variantene for Solo. Solo det var appelsinbrus, det, sier Berit Berg.

Bekymret

Hun lar seg ikke engasjere i utflaggingen av hennes fars hjertebarn. Men mange Solo-glade nordmenn er litt engstelige, litt bekymret for om det finnes en fremtid for Solo?

Det gjør det, tror fagdirektør Jacob Heiberg i Norsk Form. Han ble intervjuet av bladet Propaganda etter at Orkla bestemte seg for å selge sin andel av Carlsberg Breweries til Carlsberg. Han tror ikke at Carlsberg vil røre de erkenorske drikkemerkene Farris, Solo og Ringnes.

Alf Bendixen i Hei Reklamebyrå er enig, han sammenlikner situasjonen med da Freia på 90-tallet ble kjøpt opp av amerikanske Kraft Foods.

— Kvikklunsj er fortsatt din og min tursjokolade. Men mange andre Freia-sjokolader er blitt mindre norske og mer pregløse, dette bør Carlsberg unngå, sier Bendixen.

Spiller på følelser

Heiberg tror internasjonaliseringen vil øke på, men mener reklamen fortsatt vil spille på det følelsesmessige og det nasjonale, og at varer som har et nasjonalt merkevarenavn, vil få en merverdi.

Christian Ringnes er pessimistisk. Han har uttalt at han tror de store internasjonale varemerkene vil bli enda mer dominerende, at Carlsberg vil erstatte Pepsi med Coca-Cola og at Solo vil forsvinne til fordel for Fanta.

Gode, gamle Solo. Jubileumsfesten er i gang, 70-åringen hylles i reklamekanalene. Jubilanten jåler seg til, prøver å gjøre seg lekker. Det er kanskje det som må til for at det skal bli flere jubileer.

1980-TALLET: Gult er kjempekult.<p/>
1960-TALLET: Ut på tur med en Solo på lur.<p/>
EROBRER LANDET: Solo blir drikken for de unge, friske og tørste. Appelsindrikken erobrer landet ved hjelp av Solopiker og store reklamekampanjer. 1950 og -60årene er Solos glansperiode.<p/>
1970-TALLET: Nå reklamerer også Marty Feldman for Solo.<p/>