I august 2006 leverte båten «Probo Koala» over 500 kubikkmeter med giftig avfall til Elfenbeinskysten.

Et lokalt selskap dumpet siden avfallet rundt på minst 18 ulike steder.

Resultatet ble minst 16 døde, ifølge ivorianske myndigheter, og rundt 100.000 skadede.

Ga svar Senere leverte Trafigura, oljehandelsselskapet bak «Probo Koala», et dokument til den ivorianske granskingskommisjonen.

Her svarer blant annet Jorge Marrero, som var ansvarlig for bensinoperasjoner i selskapet. Marrero var personen som fikk båten sendt til Elfenbeinskysten.

I dokumentet forsvarte oljehandlerne seg med at samme avfall senere ble tatt imot av Vest Tank som vanlig vaskevann – og ikke giftig spesialavfall, som det i virkeligheten var.

— Akseptert i Norge

Vest Tank tok imot samme type avfall fra søsterskipet «Probo Emu» en måned etter.

Les også: - Har levert ulovleg avfall

«Jeg vet at slop (vaskevann, red.anm.) av samme natur ble losset i Norge. Slopen fikk vi under lignende operasjon med bensinvasking med kaustisk soda om bord i en båt, og ble da akseptert som Marpol-slop», skrev Marrero til granskingskommisjonen i Elfenbeinskysten.

Vann

Marpol-slop er vann brukt til å vaske tanker etter laster med for eksempel olje eller bensinprodukter. Det var ikke dette Vest Tank fikk vite at de skulle ta imot. Til dem skrev Trafigura noe helt annet: At det var kjemisk avfall.

«Som avtalt på telefonen, ber vi om bekreftelse og om å få et foreløpig kostnadsoverslag for å bli kvitt noe kjemisk avfall – biprodukt av 'Merox type'-vaskeoperasjon, naphta er vasket med en kaustisk soda-oppløsning», skrev Marreros kollega Naem Ahmed til Vest Tank.

Trafigura har hele tiden hevdet at avfallet de brakte til Elfenbeinskysten ikke var i stand til å drepe eller skade mennesker.

Les også: Fikk Sløvåg-syndrom i Estland