Torsdag ga fylkesutvalget grønt lys for å kjøpe infrastrukturen til trolleybusslinjen fra Tide. Prisen er 19 millioner kroner. I tillegg viser en tilstandsrapport at det trengs rundt 12 millioner kroner til opprustning av kontaktledningsnettet.

— Dette er en regning vi må ta for å sikre fremtiden for trolleybussen. En del opprustning er ikke blitt gjort de siste årene fordi fylket ikke har bestemt seg for hva man skulle gjøre. Dermed har det bokstavelig talt blitt hengende i løse luften, sier nestleder i samferdselsutvalget, Alf Helge Greaker (V).

I fremtiden skal Bybanen AS ha ansvar for drift og vedlikehold av ledningsnettet og de elektriske bussene. Det vil koste 1,5 millioner kroner i driftsutgifter årlig.

Utslippsfrie el-busser

Hittil har Tide drevet trolleybussdriften, gjennom en avtale som har kostet fem millioner kroner årlig. Avtalen gikk ved nyttår, og diskusjonen har gått om fylket skulle overta driften.

NY GNIST: I 65 år har elektriske trolleybusser trafikkert linje 2 i Bergen. Nå vil fylkeskommunen satse videre på den utslippsfrie teknologien.
Vegar Valde

Mange fylkespolitikere har ment at det har vært i overkant dyrt for driften av de seks-syv gjenværende trolleybussene i Bergen. Lenge var flertallet i fylkestinget derfor mest innstilt på å legge ned trolleybussene, og heller bruke pengene på biogassbusser.Avtalen med Tide går ut i 2015, men i høst vedtok fylkestinget at vi likevel fortsatt skal være den eneste byen i Norge med trolleybusser i drift. Hovedargumentet var at bussene er hundre prosent utslippsfrie.

«Fylkesutvalget vurderer at elektriske busser bør spille en sentral rolle i Bergen i fremtiden, for å gi lavest mulig utslipp fra bussene» het det i vedtaket.

Skal kjøpe flere busser

Men ikke nok med det: Fylkespolitikerne vedtok også at linje 2 Strandkaien— Birkelundsbakken i den neste anbudskontrakten utelukkende skal driftes med trolleybusser. I dag er det en blanding av elektriske busser og dieselbusser på linjen. Flere av trolleybussene har vært satt ut av spill, blant annet etter en brann.

Dermed har det blitt stadig sjeldnere å se de gule trolleybussene på «Landåslinjen».

— I tillegg har vi økt til timinuttersfrekvens på linje 2, og da må det settes inn dieselbusser. Vi trenger nok et par-tre trolleybusser til for å opprettholde denne frekvensen, sier Greaker.

Fylkesutvalgets vedtak innebærer at det skal kjøpes inn nye trolleybusser i forkant av neste anbudsrunde, som igjen skal leies ut driftsoperatøren.

Ledningen må byttes

Når fylket får ansvar for infrastrukturen, betyr det også utgifter til oppgradering. Ledningsnettet er flere steder gammelt og slitt, og moden for opprustning.

Mens trolleybusser er relativt sjeldne i Vest-Europa, er de vanlige i tidligere østblokkland. Fylket har derfor fått et tsjekkisk firma til å anslå utbedringsbehovet langs linje 2. Konklusjonen er at det trengs umiddelbar utskiftning av ledningen i Nygaten/Kong Oscars gate, til en kostnad av 120.000 euro.På lengre sikt må det skiftes fire kilometer kontaktledning og mellom 125 og 150 master, til en anslått kostnad på over 1,2 millioner euro.

Batteribusser kan overta

Fylkesrådmannen skal også utrede en forlenging av trolleybusslinjer mot Sædalen, Nesttun og Laksevåg, samt mulighetene for å kombinere trolley med batteridrift.

— Det er nylig lansert elektriske busser som kombinerer strøm fra kontaktledning med batteridrift. Det betyr at bussene kan lade batteriet mens de kjører i rute, og så kjøre videre på batteri utenfor ledningsnettet, sier Greaker.