Femteklassingene Isabella Clara Angiolina Gioli Ulveseter og Amalie Bjordal Midttun sitter på en benk.

— Hei kompis! Sitter du ute og koser deg i det fine været, spør Isabella.

— Det regner, sier Amalie.

Isabella foreslår at Amalie kan høre på musikk i stedet, men får til svar at det har hun ikke råd til. Isabella foreslår at Amalie kan få seg en jobb, kanskje som Supermann.

— Jeg liker ikke Supermann, sier Amalie.

— Ja, men da kan du være Batman, sier Isabella.

Da klarer ikke Amalie mer og begynner å le. Hun skulle være pessimistisk. De tre andre jentene gjetter hva Isabella skulle være.

— Glad og oppmuntrende, sier Isabella.

Øvelse i kreativitet Øvelsen skal fremme kreativitet og spontanitet hos jentene.

Siden i høst har jentene jobbet sammen med Benedicte Solheimsnes. Hun bruker metodene til grunnleggeren av psykodrama, Jacob Levy Moreno. Målet har vært at jentene skal bli tryggere på seg selv, bedre kjent og bryte opp gamle strukturer.

Solheimsnes har bakgrunn som sykepleier og helseleder, og har blant annet studert psykoterapi og kunnskapsbasert praksis. Siden i høst har hun ledet jenteprosjektet. Målet er å forebygge mobbing. Fra før har Garnes skole jobbet med Olweus-programmet mot mobbing. Skolen er fornøyd med programmet, men ønsket også noe som fokuserte spesielt på jenter.

— En av de største utfordringene blant jenter er at mobbing er mye mer skjult. Da handler mye om kontroll og relasjoner, og hvem som styrer relasjonene. Gutter er mye mer direkte, sier lærer Bente Hauge.

— Hos jentene dreier det seg om utestenging og baksnakking, sier lærer Ann-Si Rødland Palmér.

Måten den typiske jentemobbingen foregår på, fører også til at det kan ta lang tid før den blir oppdaget. Rektor Peter Tresselt understreker at jentegruppene ikke ble satt i gang fordi det er mye jentemobbing på skolen.

— Det er fordi vi ønsker å være i forkant, sier Tresselt.

Blitt bedre kjent — Jenter er flinke til å sette ord på hva som skjer og hva som er galt i ulike situasjoner. Men det er noe ganske annet å være tøff nok til å gjøre det de burde, sier Hauge.

Solheimsnes har brukt bevegelse, lek og rollespill for at jentene skal oppdage, se og høre hverandre på nye måter.

— Jeg er blitt bedre kjent med de andre jentene, og vi har lært mer om vennskap, sier Silje Langeland Nævdal.

Jentene mener det er blitt mindre mobbing etter at de begynte med jenteprosjektet, men at det fortsatt skjer innimellom. De er enige om at det ikke hadde vært det samme om guttene skulle vært med.

— De hadde kanskje ledd av oss, sier Silje.