Om noen uker ankommer det første vognsettet Skoltegrunnskaien med danskebåten fra Hirtshals. Derfra skal den ut på en kronglete ferd før det når verkstedsanlegget på Kronstad.

Den fraktes på en 40 meter lang vogn. Det er for langt for krappe sentrumssvinger. Derfor er ruten planlagt i detalj. Kurver er målt og svinger beregnet.

Mye av forberedelsene er gjort på internett – ved hjelp av kartene til GoogleMaps.

— Det er egentlig ganske utrolig at et viktig planleggingsverktøy er gratis tilgjengelig, sier Carl Erik Nielsen, administrerende direktør i Bybanen AS.

— De har de beste kartene og særlig for Bergens del er de veldig detaljerte, sier Nielsen.

I tillegg har sjåføren som skal føre vognsettet trygt frem til Kronstad vært på befaring i Bergen. Torsdag forrige uke ble ruten kjørt og filmet. At skal stemme, alle detaljer være på plass.

— Det blir litt av en operasjon, sier Carl Erik Nielsen.

6. desember legger Fjordline til kai med bybanevognen. I nattens mulm og mørke går veien først mot nord, mot Åsane.

— Den kjøres helt til første rundkjøring. Der klarer vi å snu, forteller Thomas Potter, teknisk sjef på Bybanekontoret..

Derfra går turen strake veien gjennom Fløyfjellstunnelen til Danmarksplass.

— Der løfter vi den ned på skinnene og kjører den frem, sier Potter.

Går alt etter planen er vogn 201 på plass og Bybanen i rute til offisiell overlevering 8. desember.

De første ukene går med til testing av alt tenkelig. Datasystemer, bremser og så videre. Deretter skal vognen begi seg ut på skinnegangen i Inndalsveien.

— Den blir nok ikke å se der før ut på nyåret, sier Carl Erik Nielsen.

Ut over vinteren og våren neste år vil stadig nye vognsett ankomme Bergen. Totalt leverer Stadler 12 stykker i denne omgang. Når forlengelsen til Lagunen er ferdig følger ytterligere fire sett.

— Men vi har opsjon på 20 til. Hvis vi bygger banen videre ut, sier Thomas Potter.