Tor Eirik Lundekvam skal gifte seg om 14 dager. Lørdag arrangerte kameratgjengen utdrikkingslag for ham. En av postene var «Zapcat Racing» på Sotra med Sotra Ekstremsport.

«Zapcat Racing» foregår i en båt som er 4,20 meter lang og 2,10 meter bred. Den har en motor med 50 hestekrefter. Det er kun to personer om bord på hver tur. Sporten går ut på å kjøre sikksakk med brå svinger på sjøen.

— Vi kjørte ut i en gummibåt i bølgene i stor fart. Sjåføren skulle svinge plutselig, og jeg skulle hoppe fra side til side i båten. Jeg skulle akkurat til å snu meg til ham og si at dette vil jeg ikke mer, da han plutselig svingte brått. Jeg ble kastet over ripen, forteller Lundekvam.

Det neste han husker er at han kommer seg opp til ripen på båten og holder seg fast.

— Da jeg så hånden min, fikk jeg panikk. Jeg hadde fått et dypt kjøttsår. Jeg vet ikke hva det er jeg har kuttet meg på. Det kan ha vært propellen, sier Lundekvam.

Kunne mistet hånden

Brudgommen ble rakst kjørt til legevakten.

— Legene sa at jeg har vært utrolig heldig. Dette kunne fort gått veldig galt. Jeg kunne mistet hånden. Jeg vil anbefale folk at de tenker seg veldig godt om før de er med på noe sånt som dette. Det er ikke noe å leke med, sier Lundekvam.

Han skal ikke ha drukket en dråpe alkohol før han var med på havraftingen. Ifølge Lundekvam hadde Sotra Ekstremsport ikke montert beskyttelse på propellen.

Ingen propellbeskyttelse

— Det er veldig kjedelig at dette skjer. Det er også kjedelig at vi ikke har forutsett at dette kunne skje, sier daglig leder Per Bostedt i Sotra Ekstremsport.

Det var han som kjørte båten i dag.

— Dette er en sport det er veldig lite skader i. Vi prøver å finne ut hva det er han skadet seg på. Han kan ha vært borti propellen, men vi tror det er usannsynlig. Han kan også ha kommet borti en vannavviser i hard plast på siden av båten. Han kan også ha truffet noe i sjøen, sier Bostedt.

Han forteller at de bruker hjelmer og tykke tørrdrakter, men at det er vanskelig å beskytte hender og føtter.

— Det stemmer at vi ikke har montert beskyttelse på propellen. Det skyldes at dersom en får en hånd eller en fot inn i propellbeskyttelsen, er det fare for at man ikke får den ut igjen. Beskyttelsen fungerer først og fremst dersom en skulle komme til å kjøre over en person. Da hindrer den at personen blir kuttet opp, sier Bostedt.

— Vi fokuserer veldig på sikkerheten her. Nå vil vi forsøke å finne ut hva som er skjedd slik at vi kan unngå at dette skjer igjen, sier han.

FULL FART: Slik bedrives «Zapcat Racing». Bildet er tatt på Sotra i 2004.
PAUL SIGVE AMUNDSEN
<b>HELDIG:</b> Her blir Tor Eirik Lundekvam sydd i hånden på legevakten. - Jeg har vært utrolig heldig, sier han. FOTO: PRIVAT