I dag inntar det irske flyselskapet Ryanair Vestlandet. Allerede før startskuddet går for den nye flyruten mellom Haugesund og London, mener selskapets salgssjef i Skandinavia, Reidar Svedahl, at suksessen er sikret.

— Jo, vi er strålende fornøyd, og ganske overbevist om å få dette til. Salget er gått over all forventning, særlig på Vestlandet, hevder Svedahl.

Men engelske passasjerer har ikke stått i kø for å sikre seg billige flybilletter til Vestlandet med Haugesund som innfallspunkt. I England er Haugesund i motsetning til Bergen et totalt ukjent sted, og salget av lavprisbilletter på det britiske markedet har vært labert.

Mye ledig

  • Vi har en jobb å gjøre på det britiske markedet. Engelskmenn kjenner godt til Bergen og fjordene på Vestlandet, men de vet lite og ingenting om Haugesund, sier Svedahl.

Generelt er belegget bra fremover. Men det er fremdeles ledige seter i hopetall.

Bergens Tidende gjorde mandag et omfattende søk etter billige flybilletter mellom Haugesund lufthavn på Karmøy og Stansted-flyplassen i London. Flere dager i juni og juli er det fremdeles mulig å sikre seg flybilletter helt ned til 71 kroner en vei. Dette gjelder særlig for reiser fra London til Haugesund. Dette prisnivået bekrefter at det er langt flere usolgte seter fra Haugesund til London enn motsatt vei. På mange avganger er det også mulig å sikre seg billetter til mellom 300 og 500 kroner hvis man søker og bestiller på nettet.

Ifølge Svedahl har ikke Ryanair konkrete planer om å utvide sitt rutetilbud til og fra Haugesund. Mens selskapet har suksess med lavprisruter fra Torp flyplass ved Sandefjord til både London, Stockholm, Glasgow og Frankfurt, vil man nøye seg med en daglig avgang mellom London og Haugesund, i alle fall i sommer. Ryanair har imidlertid varslet at selskapet er interessert i flere nye flyruter til og fra Norge. Det kan også bli aktuelt å vurdere norske innenriksruter. Selskapet har bestilt over 100 nye fly av typen Boeing 737, og tar mål av seg å bli blant Europas største flyselskaper i løpet av få år.

Nei til Flesland

— Når Haugesund - London er innarbeidet, får vi vurdere utvidelser og eventuelt nye ruter. Med Haugesund som utgangspunkt, regner vi med å få passasjerer fra hele Vestlandet. Og Vestlandet er jo et stort marked.

— Er det aktuelt å vurdere ruter til og fra Flesland?

— Nei, så lenge ikke vi tilbys et avgiftsnivå som er akseptabelt, er heller ikke Flesland et interessant sted for Ryanair, sier Svedahl.