1. juni ble det innført enhetstakst på bussene i Bergen, og det ble rimeligere å kjøre buss.

Omtrent samtidig fant værdamene på TV frem en fin, gul sol, og parkerte den over byen. Der har den blitt hengende, mens den baker vestlendingene i henimot 30 grader pluss.

Varmt bak rattet

Det er varmt å være bergenser om dagen, og det er meget varmt å være både bussjåfør eller passasjer.

— Man blir ør i hodet. Det merkes, bekrefter sjåfør Øivind Berentsen.

Han har tid til en kjapp pause på holdeplassen i skyggen av Kunstindustrimuseet før han kjører neste runde. Timene bak rattet er mange, lange og varme, og han må drikke mye mer enn vanlig for å kjøle seg ned.

Passasjerene forsøker også å hjelpe til med å senke temperaturen på arbeidsplassen hans.

— Det har vært noen som har kommet frem til meg og klaget på at varmen står på bak i bussen. Men jeg kan med hånden på hjertet si at det gjør den ikke , understreker Berentsen.

Han forsikrer oss derimot om at bussen har luftkjølingsanlegg - og at det står på.

Viktig å velge side

Idet BT entrer den gule bussen viser kvikksølvet på vårt medbrakte termometer 26 grader. Derfra går det bare en vei: oppover. Og det går raskt. Innen dørene åpnes inne i tussmørket på Bystasjonen har den røde streken nådd 30-tallet.

Passasjer Anna Marte Helgesen (17) er på vei til Gamlehaugen for å kjøle seg ned i Nordåsvannet. Det trengs.

— Det er litt for varmt akkurat nå. Og det virker som om den ventilen bare er til pynt, peser hun, og kikker opp på lufteventilen over seg.

Helgesen kjører ofte buss til og fra skolen, og har lært seg et godt tricks for å unngå å bli kokt underveis:

— Man må sitte på rett side i forhold til hvor solen er. Det blir for varmt å sitte i solsteiken.

Nedkjølingen er nær

I Kanalveien har termometeret steget til 34 grader. I skyggen.

Svetten renner nedover ryggen. Luften er tett. Passasjerene stirrer matt fremfor seg.

Ved Gamlehaugen når temperaturen toppen - 35 hete grader. En stor gruppe passasjerer forsvinner ut av dørene og begir seg i retning Nordåsvannet. Nedkjølingen er nær.

Først i Løvstakktunnelen kryper den røde streken nedover for første gang siden turen startet. 32 grader forblir status helt til Festplassen.

Hos Tide er man slett ikke ukjent med de varme bussene. Det er bare så lite å gjøre med saken.

— Vi har både luftkjølingsanlegg og takluker som kan åpnes, men når det er så varmt ute som det er nå, så vil det bli varmt i bussen. Det er prisen å betale for så varme dager, mener markeds- og informasjonssjef i Tide Buss, Kåre Enæs.

— Hvordan ser du på at vi målte 35 grader inne i bussen?

— Det er varmt, det er ikke til å komme forbi. Men så lenge vi har de temperaturene som vi har ute, så må vi akseptere at det blir varmt inne i bussene, sier Enæs.

HETT: 35 varmegrader er nærmest for kjølig å regne, sammenlignet med følelsene mellom Silje Terese Hjønnevåg og Bjarne Holen. Kjæresteparet gikk på feil buss i går, og fikk dermed en litt lengre tur mot målet: en avkjølende dukkert.
Odd Mehus