Kubbelyset «Kirkebrann» er utformet som en stavkirke, og hensikten bak er klar:

«Få utløp for dine black metal-fantasier! Nå kan du brenne din egen stavkirke uten å reise deg fra sofaen,» heter det i reklamen for det omstridte vokslyset fra Bergen.

Misliker lysene

Hos domprosten i Bergen, Jan Otto Myrseth, ripper produktet opp i de vonde minnene fra kirkebrannene i begynnelsen av 1990-årene.

— Dette synes jeg er smakløst, rett og slett, sier Myrseth.

Bergen ble internasjonalt kjent for kirkebranner etter at «Greven» ble mistenkt for å ha satt fyr på Fantoft stavkirke i 1992. Kirkebranner ble raskt en del av mytologien innenfor musikksjangeren black metal.

— Jeg vil ikke frata metalfolk retten til å formidle budskapet sitt, men jeg synes det er en dårlig måte å gjøre det på, når en symbolsk vil sette fyr på det som betyr mye for andre, sier Myrseth.

- Ikke vondt ment

Mannen bak de omstridte lysene, Eirik Johannessen (29), sier han ikke har ment å støte noen.

— De er ment som humoristiske black metal-suvenirer, siden Bergen er kjent innen black metal. Lysene spiller på symbolikken og mytologien innenfor musikksjangeren, sier han.

Produktet ble lansert i nettbutikken Epla.no torsdag i forrige uke, med slagordet «True Norwegian Black Candle». Etter bare tre dager var hele førsteopplaget på 100 eksemplarer revet bort, ifølge opphavsmannen.

Et nytt opplag på 666 lys er rett rundt hjørnet. Johannessen har inntrykk av at produktet har slått særlig godt an blant folk på hans egen alder. De fleste av kundene driver ikke selv med black metal, tror han, og det gjør han heller ikke selv.

— Jeg synes dette er en harmløs versjon av symbolikken. Det er bedre at folk får utløp for sine kirkebrann-lyster på denne måten enn at de setter fyr på ordentlige kirker, sier han.

Kubbelysene produseres på et verksted i Lille Øvregaten, og selges via nettet og et par butikker i Bergen.

Syns du telysene er morsomme eller støtende? Si din mening i feltet under!