Etter ni måneders støping i tørrdokken på Hanøytangen ble, legger nemlig det tredje tunnelelementet til tunnelen under Bjørvika i Oslo i dag ut på tur.

Betongkolossen veier mer enn 30.000 tonn, og vil dersom alt går etter planen bruke fem-seks dager på turen rundt kysten av Sør-Norge. Hvis bølgehøyden varsles å bli høyere enn fem meter, vil slepet søke ly i havn.

Tunnelsleperne skal ikke beskyldes for å være blant fartsbøllene til sjøs, slepet vil holde en fart på tre-fire knop.

Det er tre båter fra firmaet Bukser og Bjerging som frakter elementet til Oslo.

Det første betongelementet til den undersjøiske tunnelen ble slept ut fra Hanøytangen i august i fjor. Dagens slep er det tredje, og dermed er snart halve senketunnelen på plass på Østlandet.

I august neste år skal alle elementene være i hovedstaden. Tunnelen skal etter planen være ferdig i 2010.

FERDEN: I tre-fire knop rundt hele kysten av Sør-Norge slepes tunnelelementet.
STATENS VEGVESEN/GOOGLE
BETONGLAST: Med en fart på tre knop ble første del av Bjørvikatunnelen slept fra Hanøytangen til Oslo i fjor sommer.I dag legger det tredje tunnelelementet ut på ferden til Østlandet.
HELGE HANSEN