JAN I. ELIASSENjan.eliassen@bt.no Når Mjellem & Karlsen starter sammensetningen av Bazan-fregattene og Helge Stokke flytter skipsverftene på Møhlenpris og Laksevåg til Hanøytangen, vil antall arbeidsplasser øke ytterligere med noen hundre. Det var fredag Bergens Tidende kunne avsløre at de to konkurrerende gruppene, Mjellem & Karlsen og Maritime Group på den ene side, og NCC sammen med Austevoll og Sunnhordland-interesser frontet av DOF og Magnus Stangeland på den andre siden, ville gå sammen i kampen om å få overta Hanøytangen. Møte i Oslo Representanter for samarbeidspartnerne ble sett på vei til møte i kontorbygget til Mjellem & Karlsen onsdag.Terje Johan Skjelbred fra NCC bekrefter at de to gruppene har funnet hverandre. Han bekrefter også et møte i Oslo mellom bl.a. NCC-ledelsen og Magnus Stangeland der også Hanøytangen-saken ble berørt.Varaordfører Øystein Holmelid er glad for den vending saken har tatt.— Jo flere aktører på Hanøytangen, jo bedre for kommunen, sier han. Også høyesterettsadvokat Magne Revheim bekrefter at det forhandles, men han ønsker ikke å gi noen kommentarer. Prisen et nøkkelspørsmål Et sentralt spørsmål i forhandlingene er prisen på Hanøytangen. Bergen kommune fikk 12,5 millioner kroner for sin halvpart som ble solgt til Askøy kommune. I sin tid bød Kværner/Mjellem & Karlsen/Maritime Group 13 til 20 millioner kroner, alt ettersom hva kjøpet omfattet av utstyr og hvilke forutsetninger som ble lagt inn i kjøpet.DOF-gruppens bud lå på 22 til 25 millioner kroner, avhengig av en rekke forutsetninger. Planene de potensielle kjøperne har for Hanøytangen er som følger: Mange virksomheter NCC vil bygge store komplette fiskeoppdrettsanlegg basert på betonglektere. De vil ta inn og hugge opp oljekonstruksjoner fra Nordsjøen og etablere base for datterselskapet Sjøentreprenørens mange fartøyer.Mjellem & Karlsen vil foreta skipsreparasjoner og nybygging av skip og på lang sikt flytte dagens verft på Marineholmen og Laksevåg til Hanøytangen. Maritime Group vil drive reparasjoner på boreplattformer, skip og flytende konstruksjoner. Sammen med NCC vil DOF-gruppen etablere offshorerettet produksjon og bygging av ulike konstruksjoner. Den DOF-dominerte gruppen består foruten av DOF Industri AS som ledes av Magnus Stangeland, også av fiskeoppdrettskonsernet Sjøtrollgruppen ved Frode Møgster fra Austevoll og Per Skarveland fra Kvinnherad.