• De kunne godt ha spurt først, sier Arild Førland.

Sommeren 2010 parkerte Arild Førland sin elleve år gamle Skoda Octavia ved friluftsområdet Våganeset i Åsane i Bergen. Skiltene på bilen ble klippet fordi den ikke hadde vært gjennom EU-kontroll.

— Den skulle egentlig ikke stå der så lenge. Min datters svigerfar skulle overta den, men vinteren kom så fort at dette ble utsatt. Nå blir han nok skuffet. Det var et sjokk å se den ødelagte bilen, sier bileieren.

Brannvesenet øvde seg nemlig på den hensatte bilen på tirsdag. Dørene ble klippet opp, og bilen ble satt fyr på.

— Bilen skulle likevel taues bort denne dagen. I stedet for å reise til Fana for å øve på en inntauet bil, og dermed svekke beredskapen i Åsane, gjennomførte vi øvelsen på stedet. Bilen ble først trekk inn på marken hvor St. Hans-bålet pleier å stå, forteller Øyvin Konglevoll ved Åsane brannstasjon.

Brannvesenet hadde på forhånd kontaktet Bergen og Omland friluftsråd om bilen, og fått vite at den skulle fjernes.

— Når en setter fra seg en eldre, ulåst, skiltløs bil i et friluftsområde i så lang tid, kan en ikke bry seg mye om bilen, kommenterer Konglevoll.

- Ble ikke spurt

Ifølge Førland har ingen kontaktet ham om bilen. Friluftsrådet har en annen historie.

— I september var registreringsnummeret fremdeles på bilen, og vi ringte bileieren, Arild Førland, som nektet for at han eide bilen. Vi fikk bekreftet eierskapet av politiet, og ringte tilbake til Førland. Han nektet fortsatt, og ba oss slutte å plage ham, hevder driftsleder Oddmund Dingen i Bergen og Omland friluftsråd.

Ifølge Dingen ble det også hengt lapper på bilen om at den sto ulovlig parkert og kom til å bli fjernet.

— Brannvesenet hadde observert den hensatte bilen i lengre tid, og spurte om de kunne bruke den i en øvelse. Jeg sa at eieren nektet all befatning med bilen og at den skulle taues bort, sier Dingen.

Erstatning

Førland vil anmelde skadeverk på bilen, og vil ha erstatning fra Brannvesenet.

— Hvis noen hadde ringt meg hadde jeg flyttet bilen. De må ha ringt feil person. Det var dessuten ikke skilter på bilen i september, sier han.

- Hvorfor sto ikke bilen ved huset ditt?

— Jeg ville ikke blokkere innkjørselen, og den var mer til hinder for trafikken hvis den skulle stå langs veien.

Ord mot ord

Politiet har vært i kontakt med både bileier, brannvesen og Friluftsrådet etter hendelsen.

— En grunneier kan kreve at kjøretøy blir fjernet. Da er det vanlig at bilen blir tauet inn, og at politiet bistår med å kontakte eieren. Hvis eieren ikke vil ha den, eller nekter for eierskapet, blir bilen vraket. Vrakpanten dekker da tauingen, sier politiførstebetjent Dag Heggren ved Bergen Nord politistasjon.

I dette tilfellet ble politiet først involvert i ettertid.

— Da blir det fort ord mot ord, sier Heggren.

Vanlig problem

Dingen sier hensatte biler ved friluftsområder er et stort problem.

— Fra andre deler av landet har vi hørt om folk som spekulerer i få biler ødelagt, for så å kreve erstatning. Det er også et økende problem at utenlandske bilvrak settes igjen. Da er det ingen vrakpant, og vi får ikke tak i eieren.

Førland benekter at han har spekulert i å få ødelagt bilen.

— Hvis jeg hadde nektet for å eie bilen hadde jeg jo risikert å tape hele bilens verdi, sier han.

KLIPPET: Brannvesenet har klippet opp alle dørene på bilen for å øve på frigjøring av personer. FOTO: Ørjan Deisz