Det var fredag ettermiddag en personbil tok fyr i Masfjordtunnelen. Lørdag fortalte Bergens Tidende historien om yrkessjåføren Marius Gilborne Augestad (26) som satt tre timer inne i traileren sin mens Masfjordtunnelen fyltes med tjukk røyk. Augestad var kritisk til at det ikke var røykdykkere i aksjon under tunnelbrannen.

Senere har mannen som reddet trailersjåføren – brannmann Kjell Talle – slaktet beredskapssituasjonen i området.

— Hadde uhellet skjedd lenger nede i tunnelen, på Matre-sida, kunne brannen fort ha blitt ein katastrofe, sier Kjell Talle til lokalavisen Nordhordland .

Brannvernet på fjellet

Nå viser det seg at nesten samtlige brannvakter befant seg på fjellet da ulykken fant sted.

— Rundt 90 prosent av brannstyrken vår var på sauesanking. Det er en enorm personalintensiv virksomhet. Alle bønder, naboer, venner og andre arbeidsføre deltar for å få en effektiv manngard i fjellet, sier rådmann i Masfjorden Lovisa Midtbø til bt.no.

Hun vil ikke bruke sausankingen som en unnskyldning.

— Vi må selvsagt gå en runde med oss selv for å finne ut om vi er organisert på rette måten. I første omgang vil vi gjennomføre en debriefing for å få finne ut hvorfor vi ikke flere kunne stille i redningsaksjonen og hvilke forbedringer vi kan gjøre.

Mest glad Midtbø deler brannmann Talles bekymringer.

— Først og fremst føler vi en veldig stor glede over at redningsaksjonen gikk bra. Vi er en liten kommune, som etter forskriftene ikke er pliktig å ha brannvakt. Men samtidig er vi bekymret ettersom E39 går gjennom vår kommune. Den er tungt trafikkert og har flere store tunneler. Undersøkelser av sikkerheten i norske tunneler tidligere, har gitt direkte nedslående resultateter. Vår kommune er ikke noe unntak. Sånn sett deler jeg Kjell Talles oppfating. Men jeg stiller spørsmål om det er utelukkende et kommunalt ansvar. Slik det fungere nå, bygger Staten så kompliserte tunnneler den bare vil, men de vil kommune esitter igjen med risikoen.