Flyet hadde 77 passasjerer om bord og et mannskap på fem, og kom fra Stavanger. Uhellet skjedde ved 16.00-tiden.

Passasjerene hoppet i de trange flysetene, da Braathens-maskinen noen skarve meter fra terminalbygget skrapet borti det mobile transportbåndet. Heldigvis var bagasjebeltebilen tom.

Lang kveld

— Ingen ble skadet. Når flyet holder så lav fart, vil jeg si dette var udramatisk. Flyet fikk en bulk, og det oppsto skader på en ytterdeksel på motoren. Det er det, hevder Knut Løvstuhagen, informasjonsdirektør i Braathens.

For mange Braathens-passasjerer ble det likevel en lang kvelds ferd mot endelig reisemål. Det bulkete flyet ble parkert på bakken i påvente av spesialdeler, som måtte kjøres fra Stavanger.

Det fikk konsekvenser for 70 London-klare passasjerer, som skulle tatt av i retning den britiske hovedstaden i ettermiddag.

— De kommer seg til London som planlagt, men vi må sende dem via Oslo. Dermed blir de noen timer forsinket, sa informasjonsdirektør Løvstuhagen til BT, snaue tre timer etter flysmellen.

Nær spiddet

Det er bare to uker siden et militærfly krasjet med en tankbil på Flesland. Tankbilføreren var bare noen få centimeter fra å få snuten på flyet rett i ansiktet.

Avinor reagerer skarpt på de to hendelsene.

— Dette skal ikke skje, sier Dag J. Aksnes, direktør for Avinor i Sørvest-Norge.

I dag er flyselskapene kalt inn på teppet, for å forklare seg om rutinene ved Flesland og for å diskutere ulykken.

— Vi må finne ut om det er tilfeldigheter som har ført til at vi har hatt to slike tilfeller på så kort tid, eller om det kan dreie seg om systemsvikt.

— Hva vet du om selve kollisjonen?

— Kjøretøyet sto i ro. Om kapteinen om bord på flyet har vært uoppmerksom, og rett og slett bommet ved inntaksing, kan jeg ikke uttale meg om før vi har sett nærmere på saken.