De siste ukene har samferdselsetatens folk plukket ned og registrert ulovlig oppsatte plakater i Bergen.

Ifølge samferdselsdirektør Ove Foldnes er det bare syv godkjente tavler for plakater i Bergen sentrum (se kart). Til nå har kommunen sett gjennom fingrene med ulovlig plakatklistring. Det skal det bli slutt på.

I disse dager går det ut brev til de registrerte synderne og deres sponsorer, deriblant Bergens Tidende og Bergen kommune. De som etter dette henger opp plakatene utenom de syv tavlene, må i første omgang betale for at kommunen river plakatene ned.

— Ja, og i verste fall kan vi anmelde de til politiet fordi de ikke overholder politivedtektene. Vi starter med vennlig tone, og så forsøker vi å stramme grepet etter hvert, sier Foldnes.

- En vakker by

Samferdselsetaten har hyrt inn en person på heltid som i dag går rundt og river ned ulovlig oppsatte plakater. Men til neste år blir dette en jobb for bosspolitiet.

Etter mønster fra Oslo planlegger kommunen et bosspoliti, som vil få fullmakter til å skrive ut bøter.

Denne fullmakten vil da bli brukt til å bøtelegge plakatoppsetterne. Det bekrefter både Foldnes og byråd for byutvikling Lisbeth Iversen.

Ifølge Iversen vil bosspolitiet komme på plass mot slutten av året.

Iversen legger ikke skjul på at aksjonen har sammenheng med avtalen om byreklame, der Clear Channel er favoritt til kontrakten med kommunen om 500 reklamefinansierte busskur, bysykler, toaletter og reklamemontere.

— Vi registrerer at det er for mye reklame allerede, sier hun.

— Så plakataksjonen er en måte å hindre at det blir for mye reklame?

— Ja, svarer Iversen, og legger til:

— Alt henger sammen med alt for å få en ren og estetisk vakker by.

Presser sponsorene

Det er ikke første gang Bergen kommunen prøver å rydde opp i plakatjungelen. Men denne gangen tror Foldnes de vil lykkes.

— Vi har ikke lyktes tidligere blant annet fordi vi ikke har skrevet til sponsorene. Jeg tror det vil være med å hjelpe til, sier han.

I brevene til sponsorene «anmoder» kommunen at de tar inn i sine kontrakter at «kunngjøring av arrangement kun foretas på lovlige plakatområder».

I tillegg til arrangørene og deres sponsorer sender Foldnes & Co. også ut brev til entreprenører som graver i bygatene. De får krav om å fjerne plakater på gjerdene rundt byggeplassene.

- Et vrengebilde

— De må virkelig spørre seg selv om de ønsker slike vilkår for det lokale kulturlivet, til fordel for en gigant og ensretting av reklame i alle byer i verden, sier leder Janneche Knudsen Heien i Bildende kunstneres forening i Hordaland.

Foreningen gikk i forrige uke sammen med Bergen Arkitektforening til kamp mot avtalen kommunen etter alt å dømme vil inngå med Clear Channel før sommerferien.

Plakataksjonen bekrefter deres frykt for at kommunen vil tvinge de som ikke har råd til å betale Clear Channel bort fra gatebildet.

— Hva med den blomstrende bergenske musikkscenen? Hvordan skal turistene få vite om konsertene? Og gallerier og andre kunstnerdrevne initiativ, som har bitte små budsjetter å markedsføre seg for, spør Heien.

Foldnes på sin side ser saken fra en annen vinkel:

— Er vi interessert i så veldig mange plasser med slike plakattårn? De får vurdere å gjøre oppmerksom på arrangementer på andre måter enn gjennom slike plakater, sier han.

— Kom med eksempler. Er det annonseplass i BT de tenker på, så er det dyrt, er svaret fra Heien, som også er kritisk til Iversens estetisk vakre by.

— Jeg skjønner at de vil ha det ryddig og pent, men dette blir et vrengebilde av det å designe et byrom - fordi design er en prosess der funksjon og estetikk skal følges ad, sier hun.