Bort med bosspann, inn med nedkast og rør, vifter og oppsamlingsstasjoner. BIR har planene klare for underjordisk bossnett helt fra Sandviken til Nygårdstangen.

– Dette blir som å gå fra kaggedo til vannklosett, sier Tina Skudal, informasjonskonsulent i BIR.

Hvor kommer bossuget? Se stor grafikk

Prinsippet om et underjordisk nett for bosstransport i Bergen sentrum skal i løpet av våren opp til politisk behandling. Gir bystyret klarsignal, vil Bergen får landets mest omfattende underjordiske boss-system.

Byen flyter over

Alle som ferdes i sentrum har sett problemet lenge. Overfylte bosspann. Bakplasser med illeluktende matavfall. Rotteplage og rot. Svære bossbiler som tråkler seg gjennom smitt og smau.

Og verre kan det bli. BIRs fremskrivinger tilsier at bossmengden vil øke med 50-60 prosent de neste 25 årene. I sentrum er tallene enda mer skremmende. Nye boligprosjekter betyr flere sentrumsbeboere, som alle sammen har boss å kvitte seg med.

– I Bergen sentrum frykter vi at bossmengden kan doble seg, sier forvaltnings— og utviklingssjef Toralf Igesund i BIR.

I drift fra 2010

BIR mener løsningen heter bossug og har etablert selskapet BossNett AS for å planlegge, bygge ut og drive et underjordisk nett i hele sentrum.

Ove-Henning Bjørsvik er daglig leder for BossNett. Han håper å få første del av nettet i drift i 2010. Først ut er «det blå nettet» som dekker Nordnes, Nøstet og deler av sentrum. Det «grønne» og det «røde» nettet kan være i drift i løpet av 10 år.

Fullt utbygget til alle små sideveier blir bossnettet først om 25-30 år.

Nå graves det

Men det er nå toget går.

– Bergen har en gyllen mulighet til å satse på bossug nå, fordi det pågår så mye graving i sentrumsgatene, forklarer Bjørsvik.

Det siste året har BIR og Bergen kommune forskuttert bossnettet og nedlagt bossrør i alle åpne grøfter. Snart er det lagt ned fire kilometer av til sammen 44 kilometer med rør.

Men fortsatt mangler det grønt lys fra politisk hold.

– Nå haster det med en avklaring, for i løpet av våren har vi ikke mer penger å legge rør for. Da har vi brukt opp de 25 millioner kronene som er forskuttert, sier Bjørsvik.

Illustrasjon: BIR Alle – eller bare sentrum?

Fullt utbygget er bossnettet i Bergen beregnet å koste 660 millioner kroner.

– Hva betyr investeringen i økt renovasjonsavgift?

– Vanskelig å si, det avhenger av hvor mange næringsdrivende som ønsker å kjøpe seg inn på nettet. Jeg tror det blir mange, basert på hvilken pågang vi opplever.

Hvis vi får næringslivet til å ta omtrent halve investeringen og fordeler resten på samtlige husstander i Bergen, snakker vi om en økning på 50-100 kroner i året.

– Og hvis bare sentrumsbeboerne skal betale?

– Da vil det koste 2-300 kroner.

– Er det rettferdig å be alle bergensere ta regningen for et bossnett som bare dekker området innenfor sentrumsringen?

– Det blir opp til bystyret å avgjøre. Vi vil foreslå å dele på alle bergensere. I dag betaler sentrumsbeboere like mye i renovasjonsavgift som folk i bydelen, ja noen endatil mer, selv om de ikke får papirhenting. Dessuten, alle bruker sentrum, sier Bjørsvik.

Hva synes du om bossuget? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.

VISJONEN: Vesle Cille Gads plass ved Fløibanen er egentlig en liten byidyll. Den er bare ikke så lett å få øye på bak alle bosspannene. Med bossnett i gaten kan alle spannene erstattes av et lite nedkast. - Bildet er manipulert, men det er en realistisk visjon, sier Toralf Igesund i BIR.
BIR (MONTASJE)