• Ser du der! Det har stått slik i fire dager nå. Bussjåfør Per Henrik Brown peker på et herpet busskur.

Ti over fem mandag 19. september kom bussjåfør Kenneth Rasmussen pesende inn i bystyresalen i Gamle rådhus.

Passasjerene hadde den frafalne FrP-eren kastet av i Åsane, og nå rakk han til alles overraskelse møtet tidsnok til å få utsatt hele Clear Channel-avtalen.

— Ja, da kan det nå komme en bussjåfør som mener noe annet. Reklame kan være fint det, sier Per Henrik Brown.

Han har tatt kontakt med BT etter at vi den siste uken har vist at kommunen, fylket og staten vil spare langt mindre enn tidligere antatt på avtalen om reklamefinansierte byromsmøbler.

Brown er enig med byråd Lisbeth Iversen: Dette handler ikke først og fremst om å spare penger, men om å få nye, opplyste og velstelte busskur.

Pent i sentrum

Hver dag kjører Brown linje 31 fra Mannsverk til Varden, og ser busskur gli forbi. Det er ikke noe vakkert syn, synes Brown.

Han har et eksempel til oss, når vi går på bussen i Olav Kyrresgate. Men ikke i sentrum. Her er det nye skur, svartlakkert metall og relativt rene vinduer. Ikke ulikt skurene Clear Channel vil sette opp, hvis bystyret går inn for avtalen 24. oktober.

Først når bussen runder toppen av Puddefjordsbroen og suser nedover mot tunneleldoradoet på Gyldenpris, nærmer vi oss elendigheten.

— Det hadde vært så typisk om de nå har fjernet det... Nei! Der er det. Ser du? Det har stått slik i fire dager nå, sier Brown før vi forsvinner inn i Løvstakktunnelen.

Busskuret vi fikk et glimt av på den andre siden av motorveien, hadde fått slått ut deler av bakveggen.

Slik er det, sier bussjåføren. Det er knapt noe vedlikehold på busskurene i dag.

Betong i Fyllingsdalen

I Fyllingsdalen er det definitivt slutt på de nye svarte sentrumsskurene, med unntak for Oasen og på endestoppet i Vardesvingen.

Det går mest i betongskur, og i de gule skurene Bergen Sporveier satte opp en gang for 20-30 år siden.

— Det er jo reklame på disse også, men det er sånn snikreklame. Og den blir aldri fjernet, sier sjåføren, og nikker mot busskuret utenfor den åpne døren.

På det gule busskuret henger det plakater som reklamerer for et lokalt Taekwon-Do-senter.

Kommentaren blir gjentatt på Oasen. Her har to utesteder klistret store plakater på busskurene, med invitasjon til «Skumparty».

— Ser du bosset, spør Brown en pensjonert kollega på vei ut av bussen.

— Ja, det er jo Mesta som skulle ta det, svarer kollegaen.

Rent i Frankrike

Brown har sett reklamefinansierte busskur i praksis i Frankrike. Det var noe annet.

— Det var alltid rent og fint, og det lå aldri boss og fløt. Og med en gang noe ble ødelagt ble det reparert. Og ikke minst - det var lys i skurene.

Det siste er viktig, mener han. Spesielt fordi gatelys ifølge Brown ofte er mørklagt i månedsvis før de blir skiftet.

Men selv om bosset flyter i skurene på Oasen og ved Puddefjordsbroen, ser det rent ut i de fleste andre skurene langs ruten. Men mange av skurene er slitt, med pleksiglassruter grå etter mange runder med taggevask.

— Det som holder er de gamle betongskurene. De er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Det eneste problemet er at du ikke ser om det står folk der. Men de kunne jo vært snudd litt, foreslår Brown.

STÅTT I 20-30 ÅR: De er slitt, de er gule og har stått slik i 20-30 år. Det tar dager før bosspannet tømmes. FOTO: RUNE SÆVIG
HÆRVERK: Hærverk på busskurene er ikke uvanlig, og det tar alltid lang tid før de ordnes. FOTO: RUNE SÆVIG