• Vi har hatt det fantastisk, men sannelig er det godt å komme hjem, sa mannskapet på KNM «Skjold», verdens raskeste marinefartøy etter et år i utlendighet.

ARNE COLLIANDER

Da MTB-en stevnet inn Korsfjorden i går etter ett år i amerikanske farvann, ble den raske damen tatt imot med salutt og fyrverkeri fra KNM «Teist» og KNM «Lom», moderniserte MTB-er i Hauk-klassen.

På kaien på Haakonsvern sto besetningens familier og admiralene side om side med brede glis da Kysteskvadronens stolthet klappet til kai med militær presisjon og presishet.

Ikke noe annet norsk marinefartøy har i fredstid vært borte fra Norge så lenge. KNM «Skjold» har vært utlånt til US Navy, som ville teste ut den hurtiggående katamaranen. Den norske MTB-en har operert flere steder i USAs kystfarvann.

Opplevelsesrikt

— Det har vært nye opplevelser hele tiden. De har ennå ikke sunket helt inn, sier fenrik Richard Salomonsen, tredjekommanderende om bord, og ett av seks besetningsmedlemmer som har vært med på hele ferden. De øvrige syv, de vernepliktige, er blitt byttet ut underveis.

Tre-fire ganger har Salomonsen vært hjemme på perm, men ikke mer enn en uke om gangen. Da han dro i fjor, måtte han forsake basketkarrieren på Ulriken Eagles.

— Jeg tviler på om jeg begynner igjen. Det koster nok for mye trening, sier han.

Han skryter uhemmet av oppholdet i USA.

— Vi har bodd godt, og fått treffe hyggelige amerikanske kolleger. Denne opplevelsen ville jeg ikke ha vært foruten, sier Richard Salomonsen.

I varmen

Det samme sier skipssjefen, kapteinløytnant Rune Andersen.

— Vi er virkelig blitt tatt inn i varmen av US Navy. Vi har lært mye, og i tillegg var det var imponerende å se hvor store ressurser den amerikanske marinen har til rådighet, sier han.

Nå ser han frem til ferie. To uker er alt han har vært hjemme i Bergen de siste 13 månedene. Da måtte han også jobbe.

Stor interesse

Amerikanerne fattet virkelig interesse for KNM «Skjold», med sin toppfart på nærmere 60 knop.

— Dette fartøyet er noe de ikke har selv. Alt som kan krype og gå av amerikanske admiraler og forsvarstopper har vært om bord hos oss og sett KNM «Skjold» i drift, sier kapteinløytnant Andersen.

Foreløpig er det uvisst om amerikanerne ønsker å bygge slike fartøyer selv.

— De har gitt uttrykk for at de likte fartøytypen, men ønsker dem enda større og hurtigere. Det vil ta en stund før de treffer en endelig beslutning. Hvis den blir positiv, regner jeg med at fartøyene blir bygget i USA på lisens, sier kommandørkaptein Alex Nordhuus, sjef for MTB-våpenet.

Det er Forsvarets Logistikkdivisjon Sjø og Umoe Mandal som har patentrettighetene for KNM «Skjold». Verftet i Mandal skal levere ytterligere fem slike MTB-er til Kysteskadren fra 2005 til 2008.

MINNE FOR LIVET: - Jeg ville for alt i livet ikke vært denne opplevelsen foruten, sier fenrik Richard Salomonsen, ett av seks besetningsmedlemmer som var på fartøyet hele utlånsperioden. <small>FOTO: Kim Nygård</small>