Det var «køl» den Oslo-registrerte veteranbåten skulle ha om bord da hun vakkert la til Holbergskaien klokken halv elleve i går formiddag. For å pøse om bord fem-seks tonn førsteklasses polsk kull, av samme typen som brukes til å trekke europeiske damplokomotiver.

— Kull er ikke lenger å oppdrive i Norge, derfor må vi få det fra Polen, forklarer skipper Magne J. Hansen - bergenser og formann i Norsk Veteranskibsklub, mens kullet trillebæres om bord av småløpende sotengler og dekksmannskap.

Norges siste gjenværende kullfyrte passasjerdampskip svir nemlig av 200 kilo kull i timen, til motoren som har stått om bord siden båten ble bygget ved Trondhjems Mek. Værksted for 95 år siden.

Gikk gammel rute

Det var en slags dampskipshistorisk stund da «Børøysund» i går skulle laste kull på Holbergskaien. Slikt storveis syn ser man ikke lenger i Bergen.

— I anledning av at vi skal være i vestlandske farvann noen uker, har vi plassert kulldepoter i Haugesund, på Stord og i Bergen, forteller skipper Hansen.

«Børøysund» har hatt en praktfull tur rundt kysten. I Norheimsund var køen visstnok flere nautiske mil lang da det ble annonsert tur inn Fyksesundet.

Det er ingen hvilken som helst vestlandstur gamledampen har lagt ut på. I går ettermiddag la «Børøysund» ut på samme fredagsrute som båten gjorde de årene den gikk som rutebåt fra Bergen til Sotra og Øygarden fra 1922 til 1925 (for Hjelme og Herdla Dampbåtlag) til Våge, Misje, Turøy og Langøy. Samme ruten som den dampet for 80 år siden. Slå den! Slikt må være rutemusikk i manges ører, og en tur vi så gjerne skulle unnet Johannes Kleppevik å være med på.

Kong Haakon på plass

I snart 35 år har Norsk Veteranskibsklub vært eier av D/S «Børøysund», og dampen er bare blitt finere og finere.

— Se her, sier dekksjente og nestleder i veteranklubben, Laila Andresen, og viser rundt om bord, på postkontor, i «damesalong», innom salongen på første klasse der det er myk, grønn velur å sitte på, bilde av kong Haakon på veggen og staselige lamper. Men vi får også se den enklere og innelukkete tredje klasse.

— Tenk hvordan det må ha vært å sitte her når det stormet som verst i Lofoten og Vesterålen, høyttenker Laila dekksjente.

Hunviser oss en kølfyrt bysse som bestyres av Magnar Kristiansen med førti års ditto erfaring fra hurtigruteskip og Hjørdis Walle-Jensen, som visstnok lager de beste kringlene på denne siden av Ekvator.

Og på skipper Hansens bro er det ingen hydrauliske overføringer, bare syv tørner til hver side på roret og en god gammeldags maskintelegraf.

— Her trengs pinlig nøyaktig samspill mellom bro og maskin, forklarer skipperen, som har satt sjøbein på «Børøysund» i rundt 30 år.

Lunsjturer fra Bergen

Fra Holbergskaien ruller dugnadsmannskapet trillebår på trillebår med polsk kull om bord. Det skal brukes når båten i helgen deltar på et arrangement for kystkultur på Sotra, og når den søndag formiddag skal gå fra Dreggekaien til Lygra. Fra mandag av er det lunsjturer fra Bergen før damperen neste fredag avslutter vestlandssommeren med en drøy uke i det sognske.

I slutten av måneden settes kursen mot hjemmehavnen Oslo.

For full køling.

MED TRILLEBÅR: Fyrbøter Kjell Sandberg og hele «Børøysund»-mannskapet sjauet med å få kullet om bord.