Hva får deg til å ville gjennomgå en slik utholdenhetsprøve?

— Jeg har alltid hatt sansen for ekstreme utfordringer. Iron man-konkurransen er regnet som det tøffeste av alt innen idrett. Triatlonutøvere er blant de mest gjennomtrente og komplette utøverne, de tåler mest smerte og påkjenning. Jeg gjør det også for å systematisere treningen min mer. Få mer kvalitet på den. Det hjelper veldig på treningsmoralen når man har noe sånt som motivasjonskilde.

Hvilket konkret mål har du satt deg?

  • Målsettingen for Bergen-Voss Triathlon (BV3) er egentlig bare å komme i mål uten varige mén! Jeg blir ekstra fornøyd hvis jeg gjennomfører maratondelen uten å måtte gå. I august står Norseman Xtreme Triathlon for tur, regnet som verdens hardeste Iron man-konkurranse. Klarer jeg å fullføre den, blir jeg en lykkelig mann.

Hvordan får du tid til trening i en travel hverdag med jobb og familie?

  • Jeg har lært meg å effektivisere tiden, og strukturere treningen så det ikke går ut over familielivet. Jeg veksler mellom å sykle og løpe til jobben, og tar gjerne en ekstrarunde på sykkelen på hjemveien. Vi har dusj på jobben, og det går like fort å komme seg ned til sentrum på den måten som med buss eller bil. Dessuten har jeg en fleksibel jobb, så jeg kan jobbe litt hjemme om kvelden. Og så forsøker jeg å trene litt etter at ungene har lagt seg. Til sammen blir det 10-15 timer trening i uken. Men jeg regner med at det blir en del mindre tid til trening i tiden etter at vi får et barn til i januar. Da er det det som har hovedprioritet. Høsten 2009 skal jeg ha et halvt års pappapermisjon, så da tar jeg igjen eventuell forsømmelse på hjemmebane.

Hvilken idrettsbakgrunn har du?

  • Jeg har alltid vært veldig aktiv og drevet med mye forskjellig. Blant annet orientering, langrenn og klatring. Så har jeg syklet Oslo-Lærdal og Jotunheimen Rundt da jeg var 17-18 år. I dag har jeg og kompisgjengen hatt mye moro med at vi prøver ut all verdens idretter hver mandag. Til nå, har vi testet ut nærmere 80 ulike idretter.

Hvordan trener du for styrkeprøven?

  • Jeg beveger meg på en eller annen måte hver dag. Det har jeg alltid gjort. Før jeg nå har begynt opptreningen til BV3, trente jeg en time hver dag. Så jeg hadde en del å gå på. Nå har jeg trappet opp til mellom 10 og 15 timer i uken. Jeg og en kamerat, Michael Grasdalsmoen, som også skal delta i BV3 og Norseman, har hatt faste svømmeøkter i Gravdalsvannet hver tirsdag morgen. Tanken er at det er blitt en lett sak å hoppe uti Nordåsvannet i juni, når vi har kjempet oss uti midtvinters med våtdrakt.
  • Jeg håper også å få til en del langturer på sykkelen rundt Gullfjellet når forholdene tillater det. I tillegg til jobbsyklingen. Jeg løper også en god del, til jobben, eller på byfjellene. I tillegg deltar jeg på fellesøkter med triatlongruppen i Bergen Cycleklubb. På nyåret blir det crawlkurs for å finslipe svømmeteknikken. Det frister ikke akkurat med brystsvømming i 4 kilometer.

Hva frykter du mest?

  • Svømmingen blir utfordringen. Det er den som har stoppet meg fra å melde meg på triatlonkonkurranser tidligere. Og så man selvsagt trene mye på overgangene fra svømming til sykkel til løping. Jeg prøver alltid å løpe 15-20 minutter etter hver sykkeltrening. Å ta fatt på en full maraton etter 6-7 timer på sykkelsetet er håpløst om ikke kroppen har vendt seg til dette på forhånd. Og ikke minst man må psyke seg opp til å være alene med seg selv og tankene i så mye som 12-13 timer.

- Har mye energi

Mari Hysing, gift med Børge:— Børge har alltid trent veldig mye. Han har nok mer energi enn snittet av den norske befolkning. Det er typisk han å prøve seg på sånne ekstreme ting. Han har veldig godt humør, men det henger også sammen med at han får trene mye. Da er han fornøyd, sier konen til Børge. - Dette er det mest ekstreme han har prøvd seg på. Og det er svømmeøktene i det kalde Gravdalsvannet i høst og vinter jeg har vært mest bekymret for, men nå er det heldigvis is på vannet!

Børge har klart å overbevise Mari om at Iron man-konkurransen er noe han kan gjennomføre uten å ofre både helse og altfor mye tid.- Så jeg er ikke så skeptisk lenger. Noe han også har lovet, er at når han er ferdig med BV3 vil han måtte ta det helt med ro for å klare å restituere seg til Norseman i august. Det betyr langt mindre trening og masse familietid til sommeren, sier Mari, som er høygravid med parets tredje barn.- Så får vi se om den teorien stemmer. Men for all del, Børge er veldig flink til å ta sin del av arbeidet i hjemmet. Jeg kan ikke si at jeg merker spesielt at han trener mer nå.

Gode tips og løpets ulike faser. Se grafikken i stor versjon
Nathalie (27) forbereder seg til sitt livs blodslit<b>Følg Nathalie Puaschitz' (27) forberedelser</b>