For å finansiere det såkalte Bergensprogrammet hvor Ringveg Vest og Bybanen er hovedelementene, skal det nå kreves inn bompenger helt frem til 2025.

Arbeiderpartiet hadde håp om å få igjennom sitt ønske, nemlig å øke bomsatsene. Det nektet byrådet å gå med på. Dermed måtte Ap bøye av. Alternativet ville vært at hele utbyggingen stoppet opp.

— Dette har vært en vanskelig og komplisert sak, men vi må ta ansvar for den viktigste samferdselssaken i Bergen, uttalte Ruth Grung (Ap).

Da Frp valgte å gå ut av byrådet som følge av bompengesøknaden var de to partiene som ble sittende igjen med makten, Høyre og KrF avhengige av nettopp Ap. Uten en slik støtte ville Bergensprogrammet strandet.

— Jeg er glad, lettet og begeistret, sa KrFs gruppeleder Filip Rygg da flertallet var sikret.

— Det er lett å bruke andres penger, mente Frps Tor Woldseth. Ikke overraskende stemte hele Frps bystyregruppe imot bompengesøknaden.

Selv om det ikke blir noen økning i satsene, justeres det såkalte passeringstaket fra 50 til 60 passeringer pr. kalendermåned. De eneste som må ut med noe mer i måneden er dermed de som kjører mye. For dem øker utgiftene til bompenger med minst 90 kroner måneden.

Samtidig vedtok bystyret at en ønsker å gjøre noe for å kutte kostnadene ved innkrevingen av bompenger.

Si din mening om bompenge-økningen i feltet under!

DYRERE: Folk som kjører mye bil må ut med 90 kroner mer i måneden.
Arkiv