En enkeltpassering øker fra 15 kroner til 22,50. De fleste passerer bompengeringen med rabatt. For rabatterte passeringer øker billigste pris fra ni kroner til 12 kroner, så sant Stortinget godtar en søknad.

Slik blir satsene Dagens pris Alt. 1 Alt. 1
Billigste rabatterte pris. 9,00 kr 10,75 kr 12,00 kr
Enkeltbillett 15,00 kr 20,00 kr 22,50 kr
Årlige bompenge-inntekter ca 400 mill. ca 540 mill. ca. 600 mill.

Løpet er kjørt

Tre viktige samferdselsprosjekter lider under akutt pengemangel, og noe må gjøres.

Uten mer penger stopper Bybanen på Nesttun for mange år fremover, mens Ringveg Vest strander på Sandeidet i Fyllingsdalen. Og Skansen-tunnelen er det ingen som tror det er mulig å skaffe penger til.

Veien ut av uføret er belagt med bompenger. Snart kommer søknaden om en kraftig økning i satsene.

I dag diskuterer byrådet saken. Hensikten er å meisle ut et forslag som skal passere byrådet denne uken. I teorien kan byrådet konkludere annerledes, men etter det BT har grunn til å tro er det meste av løpet kjørt.

Skal det bli penger nok, kommer ikke byrådet unna en kraftig økning av bompengene – pluss flere år ekstra med bompengeinnkreving.

Må betale mer

Saken er allerede diskutert med Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen Region Vest. Partene er enige om en saftig økning, noe BT får bekreftet fra flere uavhengige kilder.

Så snart byrådet har gjort sin del av jobben, går en tilsvarende sak ut fra fylkesrådmannen til politisk behandling i Hordaland fylkeskommune.

– Jeg forventer å få saken behandlet i løpet av uken som kommer, sier byråd for klima, miljø og byutvikling, Lisbeth Iversen (KrF).

Hun vil ikke gå inn på sakens detaljer.

– Men vi foreslår ulike modeller. Det er det som skal diskuteres på byrådskonferansen.

Likevel slår Iversen fast at bergenserne kan belage seg på økte bompenger.

– Det er ingen andre veier frem til mål. Uten det, blir det stans i byggingen av både bybane og Ringveg Vest, sier Iversen.

Staten må bidra

Men en kraftig økning av bompengesatsene er ikke nok. I tillegg må staten bidra med atskillig mer enn det som har kommet fra den kanten de siste årene.

Samferdselsministeren er bearbeidet i flere faser. I tillegg driver Arbeiderpartiet lobbyvirksomhet på Stortinget for å få den rød-grønne regjeringen på banen. Gruppeleder Terje Ohnstad er på Stortinget i dag for å ta saken opp med regjeringspartiene. Det skjer i samråd med byrådet.

I går var det vanskelig å få kommentarer. Fotfolket i byrådspartiene visste ikke noe, og de som visste, ville ikke si noe i full offentlighet om detaljene i saken.

Svir for Frp

Frps gruppeleder Liv Røssland nøyde seg i går med å fastslå at saken er vanskelig.

– Vi har en byrådsavtale om å gjøre ferdig Ringvei Vest, sier hun.

– Ja, og forlenge Bybanen?

– Det også.

– Og da må det mer bompenger til?

– Ja, den er ikke enkel. Men vi har ikke konkludert ennå, verken i byrådet eller i partiet, sier Røssland.

Si din mening i kommentarfeltet under.

GRØNT LYS: Både staten, fylket og kommunen har gitt grønt lys for å skru bompengeprisene i været.