• Fylkeskommunen gjør en kardinaltabbe ved å sette beboerne i Sunnhordland opp mot hverandre, raser ordføreren i Bømlo etter gårsdagens vedtak i hurtigbåtsaken.

Med 11 mot fire stemmer gikk fylkesutvalget i går imot samferdselsutvalgets innstilling i saken om det nye hurtigbåtopplegget i Sunnhordland.

Det betyr at Rosendal får direktelinje til Bergen, mens Bømlo mister flere av sine avganger. Rutetilbudet i Austevoll blir reddet med 1,2 millioner kroner i ekstramidler.

Ordfører i Bømlo, Inge Reidar Kallevåg, er langt fra fornøyd med vedtaket.

— Vi mister en båt fra Rubbestadneset til Flesland. I tillegg vil båtene ha mindre kapasitet i forhold til passasjerer, og reiseruten blir lengre, sier Kallevåg.

Ordføreren synes det er tragisk at man setter regionene i fylket opp mot hverandre.

— Vi har ingenting imot at Rosendal får direktelinje. Men det må ikke gå på bekostning av andre regioner i fylket.

Det nye hurtigbåtopplegget innebærer at det blir to båter. En av dem skal settes i ruten fra Rosendal-Os-Bergen, den andre i strekket Austevoll-Bømlo-Bergen. Båtene skal ha 35 knops fart. Den førstnevnte er en ny rute.

Fylkesutvalgets vedtak er i tråd med fylkesrådmannens innstilling. Rådmannen har i etterkant bevilget 1,2 millioner ekstra kroner, slik at rutetilbudet i Austevoll kan opprettholdes.

Dersom ikke det hadde skjedd, ville det gått sterkt ut over beboerne på småøyene når det gjelder transport til og fra skole, jobb, trening og andre kulturtilbud.

Folket på Austevoll er noenlunde fornøyde med gårsdagens vedtak om å gå inn for det såkalte alternativ 2.

— Vi er mellomfornøyde. Fylkesutvalget gikk ikke inn for alternativet vi ønsket, men har likevel lovet å opprettholde rutene våre slik de er i dag, sier Karsten Inge Møgster, som bor med familien sin på Møkster. De venter likevel med å sprette champagnekorken.

— Vi avventer litt, og vil følge nøye med på at de holder det de lover. Vi er helt avhengige av ekstrarutene, sier Møgster.

Det nye ruteopplegget trer i kraft 1. januar 2007.