Broen begynte å «bølge seg» ved 15.20-tiden. Trolig ble fenomenet utløst av vind og såkalt resonans.

Statens vegvesen tok ingen sjanser og stengte broen for all trafikk. Den er nå åpnet igjen, ettersom svingningene har roet seg. Fagfolk har vurdert det som trygt å kjøre over den nå.

Marion Olsen dro frem mobilen og filmet svingningene. Deretter kjørte hun forbi køen og over broen.

— Jeg trodde de som ville, kunne kjøre. Det var helt grusomt. Det føltes som om jeg satt i et fly, med trykk i hodet og all ting, sier Olsen.

Ville ikke kjøre Før den «levende» broen ble stengt, hadde mange bilister allerede tatt seg over. Store køer oppsto først da en av bilistene ikke tok sjansen og stoppet rett foran broen.

Hun var bekymret da bt.no snakket med henne ved broen:

— Jeg kjører her hver dag, men se nå! sa hun og så på broen som bølget opp og ned. - Dette blir for mye for meg. Nå skal jeg bare vente til det gir seg, sa kvinnen, som ønsker å være anonym.


Har du bilder eller video av fenomenet? Ta kontakt!

— Den tåler det

Askøy-folket trenger ikke engste seg, sier Jan Petter Hansen, leder ved institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen.

— Akkurat som skyskrapere må også broer få lov til å svinge litt. Jeg er hundre prosent sikker på at broen er konstruert for å tåle dette og mange ganger mer, sier Hansen.

Vinden setter svingningene i gang.

— Det er som å skubbe på en disse. Puffer man på den rette måten, blir utslagene større, sier Hansen.

Etter at en bro kollapset av resonans i California på 1950-tallet, har alle broer blitt bygget med dempingseffekt for å forhindre at «disseeffekten» får komme helt ut av kontroll.

Har du sett eller kjent bølgene? Skriv gjerne en liten rapport i feltet under!

Silje Robinson