• OBS! Denne saken var vår aprilspøk i 2008. Innholdet er for det meste rent oppspinn.Rema 1000 kjøpte den tyske butikkjeden for to uker siden. Planen var at lokalene skulle bli Rema-butikker, men den strategien er nå forlatt.

— Vi innser at altfor mange av lokalene ligger for nær de eksisterende Rema-butikkene. Nå har vi mulighet til å bruke lokalene til noe fornuftig, samtidig som vi gir noe tilbake til våre tyske venner, sier Dieter Niemand, mannen som skal lede Remas nye storsatsing.

«Autofjord»

Han forsikrer at alle Lidls ansatte vil få jobb på bobilsentrene. Oppgavene på «Autofjord», som kjeden skal hete, vil bli mange:

  • Hurtig innfrysing av turistenes fiskefangst, samt daglige forsendelser hjem i frysebil.
  • Vask av bobiler, tømming av septik.
  • Drift av små ølhaller (kalt minibierstube).
  • Guidetjenester på tysk.
  • Salg av tyske spesialiteter, som pølser, snaps og avgiftsfri pilsner.Tyske turister skal få kjøpe øl til bare to kroner flasken - uten norske avgifter. Ettersom sentrene ikke er åpne for norske statsborgere, har Rema fått gjennomslag for at tomtene skal regnes som tysk territorium. Juridisk vil sentrene være filialer av Tysklands ambassade i Oslo.

Også Lidls store lagerbygg i Os skal overtas av Autofjord. Her blir det drive-in-kino for bobiler og konserter med de største tyske artistene, etter det bt.no forstår. Duoen «Modern Talking» skal allerede være hyret inn til et arrangement i sommer.

— Hallen vil bli et kraftsenter for tysk kultur i Skandinavia, sier Niemand.

Også lokalbefolkningen vil få adgang til arrangementene i Os, blant dem en årlig filmfestival med tyske komedier.

Lokkes av billig øl

Reiselivsdirektøren i Bergen tror billig øl vil bli det beste trekkplasteret for å lokke tyskere til byen.

— Det er et faktum at de høye ølprisene i Norge skremmer mange tyskere fra å komme hit, sier Ole Warberg.

I årevis har han slitt med å gi tusenvis av bobilturister et godt tilbud i nærheten av sentrum.

— Vi ser dessverre mye villcamping på kaier og parkeringsplasser i Bergen, sier Warberg.

Han tror de gamle Lidl-butikkene vil egne seg godt til turister.

— Lokalene er godt synlige fra veien, og det er gode parkeringsmuligheter der. Dette blir som et «Little Germany» i Bergen, sier han gledesstrålende.

MICHAELA REHLE
Arkiv