Den tyske tekstilkunstneren Ursel Arndt ser spent på meg. Noe så flott hadde jeg ikke ventet.

– Wunderschön!

Ursel ler lykkelig.

Damene i strikkekafeen sukker. Mange av dem har ikke sett det før, noen av dem har vært med på å lage kunstverket.

– Du skulle sett det da kveldssolen kom inn her en dag, sier en av dem.

– I det grå regnværet må vi klare oss med lampelyset. Det er ikke helt det samme, men flott likevel.

Vi er på Norsk Trikotasjemuseum i Salhus , på strikkekafeen. Det er siste møtedagen deres før sommerferien, og vi er kommet for å beundre blomsterteppet tekstilkunstner Ursel Arndt og Ruth Fiedler fra Berlin er mestre for.

– Nei, det er ikke helt riktig, retter Ursel.

10.000 bidragsytere

– Her er over 10.000 bidragsytere, som har laget hver sin blomst. Jeg har bare montert dem til et teppe.

«Bare montert» var nå litt beskjedent.

– Hvorfor?

– I Tyskland har vi ikke lenger håndarbeid i skolen, og det synes lærerne er fryktelig leit. De tok derfor kontakt med fagforbundet for tekstilopplæring og ba om hjelp. Hva kunne vi gjøre? Vi bestemte oss for dette prosjektet. Her kunne mange delta, og alle ville få et forhold til produktet. Vi stilte bare én eneste betingelse: Blomsten skulle ikke være større enn en håndflate, og ikke mindre enn en fingernegl, men ellers kunne de selv velge teknikk: strikke, hekle, sy, brodere – eller noe annet.

Blomsterteppet setter dermed fokus på tekstil som uttrykksform.

De 10.000 bidragsyterne kommer fra 13 land, og fire generasjoner er representert.

Til Salhus

Men det var før teppet kom til Salhus. Nå har også norske, for det meste kvinner, bidratt. Dermed er det 14 land som er medeiere. Omtrent 300 blomster har de laget her, flesteparten fra Hordaland. Disse er montert på den ytterste delen av teppet.

Det rare, eller kanskje det ikke er så rart likevel, er at de norske blomstene finner du igjen flere andre steder bortover, og installasjonen minner litt om den første delen av teppet.

– Se der, den der er akkurat lik broderingene min mor laget før krigen.

Pussig, tenker jeg, min mor sydde også slike blomster på sin bordduk, som nå er et kjært familieklenodium.

Teppet har hengt på utstilling flere steder i Tyskland der blomster har vært et tema, nå sist i München. Det har vært stilt ut på messer, tekstilseminar og museer. Salhus er det første utstillingsstedet utenfor Tyskland.

– Hvorfor her?

– Det har mest med bekjentskaper å gjøre, men også siden det her er et bevaringssenter for tekstil, sier Ursel.

Sprudlende

Så forteller hun om teppet. Hun gestikulerer, veiver med armene, knyter hendene, løfter hodet, lukker øynene, ser ned, opp, er trist, glad, og forteller like mye med mimikken som språket, på engelsk, tysk, norsk og torsk.

Strikke-ladyene følger interessert med.

– Jeg liker at vanlige folk kan bli del av et kunstverk, sier Ann Kristin Ramstrøm ved museet.

– Selv har jeg lært nye måter å hekle på, og det er spennende at teppet skal vandre videre. Men vi er også veldig stolte over at vi fikk det til Salhus, sier hun.

Til slutt skal det selges på auksjon, og pengene skal brukes på ulike prosjekter som skal stimulere kreativiteten til barn og unge.

Men først skal det henge i Salhus til 24. august.

Sitt eget blomsterteppe

– Det blir vel litt trist når det forsvinner?

– Ja, det syns jeg. Derfor vil vi lage vårt eget. Vi har begynt å spørre folk om de vil bidra. Det behøver ikke å bli stort, men tenk deg en slik blomstrende fargeklatt på veggen her i strikkekafeen, hadde ikke det vært flott?

Absolutt. Dermed har strikkedamene i kafeen, som kommer fra hele Bergen og Nordhordland til hyggemøtene sine, noe annet å jobbe med også. Litt annerledes enn å utveksle strikkemønstre og vise hverandre lure teknikker.

Les flere nyheter fra Åsane på våre lokalsider

TEKSTILKUNSTNEREN: Ursel Arndt fra Berlin er både artig og spennende å lytte til. Damene i strikkekafeen i Salhus følger intenst med. FOTO: ØYVIND ASK
ARTIG: Ann Kristin Ramstrøm ved Norsk Trikotasjemusem koser seg mens hun lytter til den tyske tekstilkunstneren Ursel Arndt.
10.000 BLOMSTER: Bidragsytere fra 14 land har vært med på å gi sitt preg på det 13 meter lange teppet som henger i Salhus.