• Det var skikkelig ekkelt, sier Henriette Sæle Bønes.

Onsdag kveld hadde familien Sæle-Tveit sett frem til et deilig måltid med grillmat og salat med blomkål. Blomkålen var på plass i familiens kjøleskap allerede på fredag. Men det skulle vise seg at det var mer enn bare blomkål som lå i posen.

— Det var veldig sjokkerende. Da vi åpnet posen lå det en stor brun snegle godt nede i blomkålet. Det var utrolig ekkelt, sier Henriette Sæle Bønes (22).

Hun og familien sier sneglen satte en kraftig demper på middagen.

— Min stefar, Åge Tveit var heller ikke særlig fornøyd og sa at dette ikke går an.

Bønes synes de ansatte i butikken burde være flinkere til å sjekke alle grønnsaken. Familien kjøpte blomkålen på Europspar Hylkje.

— Vi forventer ikke å få snegler inn i huset når vi kjøper grønnsaker på butikk.

- Skal ikke være sånn

Daglig leder ved Eurospar Hylkje, Geir Egedal, forsikrer oss om at dette ikke er vanlig.

— Det skal ikke være sånn. Men, vi har fått det innimellom fra Bama. Da sendes disse grønnsaken i retur, sier Geir Egedal.

Han sier at vanlig prosedyre er å sjekke alle grønnsaker godt før de legges ut i butikken.

— Vi vil ikke at det skal ligge noe der som vi ikke kan gå god for, sier han.

Nå håper han at kunden vil ta kontakt med butikken slikt at de kan gjøre det godt igjen og sende varen i retur til Bama.

Vil du ha flere grønnsaksnyheter? Sjekk nettstedet Agurkus.

Ikke skremt

Episoden har likevel ikke skremt dem fra å spise blomkål i fremtiden.

— Det kommer vi helt sikkert til å gjøre, men vi kommer til å sjekke blomkålen litt bedre neste gang, sier Bønes.

Sneglen ligger på blomkålen fremdeles og aner fred og ingen fare.

— Vi sender den i posten til Hylkje, sier hun og ler.

— Nei, han må nok bøte med livet. Vi klipper han nok i to slik at han ikke kan formere seg.