Eidsvåg onsdag morgen. På busstoppet nederst i bakken står 19 vektere og venter i det rute 3 Sletten ruller inn i busslommen.

Klokken er 08.44, roper arbeidslederen når de entrer bussen.

Rundt et minutt seinere er samtlige passasjerer sjekket og bussen på vei ut igjen på motorveien.

På fortauet står Kristin Klausen. Litt slukøret etter det som blir en kostbar tur til jobb. I hånden holder hun en mobil med gyldig billett. Men klokken som tikker i mobil-billetten avslører at billetten nettopp er kjøpt.

Resultatet er 750 kroner i gebyr.

— Synd, men jeg hadde glemt å kjøpe billett før, sier hun.

Varsler flere

Onsdagens storaksjon i Eidsvåg var den første denne uken. Det blir flere, lover kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

Aksjonen pågår hele uken og var tydelig varslet på forhånd.

— Mister dere ikke da overraskelseseffekten?

— Det er den forebyggende effekten vi ønsker. Vi tjener ikke penger på gebyrene, men at folk betaler for seg, sier Dreyer.

Flere sniker

Tallet på snikere har vært jevnt økende de siste årene. Da Skyss overtok billettkontrollen i 2010, var andelen såkalte avvik under en prosent. Nå sier Skyss at to av hundre sniker.

Ingrid Dreyer regner med at det reelle tallet er høyere. På vanlige kontroller er det iblant mulig å gå av på samme stopp som vekterne kommer på og på den måten slippe unna.

Det var det ikke i dagens storkontroll.

— Samtidig har vi ikke lenger den sosiale kontrollen. I dag ser ingen hvem som betaler eller ikke, for folk kan komme om bord med en billett i lommen eller på mobilen, sier hun.

Forsinkelse bestilt

SER MYE SNIKING: - Jeg tar bussen hver dag og ser mange mennesker gå om bord ut å bruke automaten. Mitt inntrykk er at det er mye sniking, sier Rut Hetlelid Olsen.
Jan M. Lillebø

I dagens kontroll hjalp det heller ikke med gyldig mobilbillett, hvis den nettopp var kjøpt. Regelverket sier at billetten skal kjøpes i det du går om bord. Forrige stopp var Åsane terminal som er flere minutters kjøretid unna.— Det blir som om jeg går inn i en butikk, tar med et brød, passerer kassen og blir stanset utenfor. Det nytter ikke å si at jeg gjerne vil betale nå. Da jeg betalt betalingspunktet, forklarer driftskonsulent Tommy Sekkingstad i Securitas. Han ledet aksjonen i Eidsvåg.

Skyss har bestilt en ny løsning der mobilbilletten blir gyldig først to minutter etter at den er betalt. - Da blir det tydeligere for folk at de ikke kan vente med å trykke kjøp til de ser vekteren entre bussen, sier Dreyer.

Rut Hetlelid Olsen hadde kort med gyldig billett, da hun forlot bussen i Eidsvåg. Hun er glad det blir gjennomført grundige kontroller.

— Jeg tar bussen hver dag og ser så mange mennesker gå om bord uten å bruke automaten. Jeg vet jo ikke, men mitt inntrykk er at det er mye sniking, sier hun.