Hør bare hva som sies om bergensere her i sør. Vi er nærsynte, selvsentrerte, navlebeskuende og oss selv nok. Det er for så vidt ikke annet å vente. Bergensere ynder jo å si at «Eg é'kje fra Norge. Eg é fra Bærgen».

Som bergenser i eksil blir dette bare flaut. Det er faktisk på tide å våkne opp før en hel region med 60.000 mennesker sier takk og farvel til storebror Bergen og heller vender seg til lillebror Haugesund i sør — eller enda verre - Stavanger.

POLITIKERE OG MENINGSBÆRERE i Sunnhordland føler seg faktisk sviktet av brautende Bergen, og truer nå med å kaste seg i armene på blide og smilende Amanda fra Haugesund.

Imperialismen fra sør er blitt mer og mer påtrengende. Etter Trekantsambandet er sildabyen bare en liten times kjøring unna Leirvik. Amanda lokker med shopping og kultur, og haugesunderne snakker allerede som om de har et omland helt nord til Fitjar. Frekt og freidig kaller de det Haugalandet, og nå er flere på gli.

BØMLINGEN John Eidesvik mener man skal ta Erna Solberg på alvor - tenke stort og slå sammen kommuner i et jafs. Bømlo, Fitjar, Stord, Sveio, Haugesund og Tysvær. Det ville blitt den mest slagkraftige kommunen i landet, hevder han.

Fylkespolitiker Hans Otto Robberstad, også han fra Bømlo, truer med å melde hele Sunnhordland ut av Hordaland. Ifølge han har Bergen nok med seg og sitt, Bjørnefjorden er i praksis blitt den nye fylkesgrensen, og nå må sunnhordlendinger ta dette inn over seg og vende snuten sørover.

«Eg registrerar at Bergen si verd stoppar ved Bjørnefjorden. Bergen har for så vidt alltid vore sjølvsentrert, men no er det verre enn nokon gong», fortalte han til leserne av Haugesunds Avis forrige helg. Anbudsrunden på hurtigbåttilbudet i Sunnhordland var dråpen som fikk begeret til å renne over for den ellers så sindige AP-politikeren.

I fylkesutvalget var det ingen som ville høre på Robberstads bønner for hurtigbåtene i ytre Sunnhordland. Fylkespolitikerne ville heller få til en turistvennlig båtrute mellom Bergen og Rosendal på bekostning av Leirvik, Bømlo, Skånevik, Ølen og Utbjoa.

NÅ FÅR DISSE DISTRIKTENE riktignok en ny sjanse ettersom fylkespolitikerne snudde i saken og ber om pristilbud også på dagens hurtigbåttilbud. Men det spørs til hvilken pris.

I disse dager hvor kommuner er på frierføtter og sonderer mellom det ene og andre alternativet, er identitet en viktig faktor. For mange her sør er Bergen byen, men nye og gode veier sørover gjør Bergen mer og mer fjern. En industripendler fra Stord forteller at han like gjerne kjører til Sola flyplass ved Stavanger, fremfor å ta den lange fergeturen til Halhjem og kjøre krøtterstiene til Flesland.

Det er på tide at gassfergene snart kommer i drift og at flere enn undertegnete tar seg en tur til optikeren.