— Det er helt fantastisk å se vognene ferdig, sier Carl Erik Nielsen, administrerende direktør for Bybanen AS.

Entusiasmen er stor, begeistringen likeså. Vi er på testanlegget til bybanevognprodusenten Stadler i Velten like utenfor Berlin og inspiserer bybanevognsett 201.

Det første som er ferdigstilt og det første som ankommer Bergen. Skinnende ren og blank i lakken, bare uker unna reisen til Bergen.

Dører åpnes og lukkes, røde og grønne lys tennes og slukkes. Direktører og tekniske sjefer fra Bergen trykker på knapper, prøvesitter førersetet, åpner og lukker dører og smiler bredt, meget bredt.

— Ja, jeg er som en guttunge i som kommer inn i godtebutikke. Dette er rett og slett veldig spennende, sier infornmasjonsmedarbeider på Bybanekontoret, Rune Jenssen.

På skinner i januar

Mens vogn 201 glinser på testanlegget i Velsten, monteres vognene 202 og 203 på verkstedsbukkene i fabrikkhallen i Berlin. Åtte uker tar det å skru sammen de 15.000 delene hvert vognsett besår av.

— Det er et komplekst kjøretøy. Vi har fem kilometer med ledninger og kabler i hvert vognsett, forteller Uwe Braker, prosjektleder i Stadler.

— De er 40 ulike dataystemer i vognen, ulike sikkerhetssystemer, til styring, publikumsinformasjon og så videre.

Like over nyttår vil vogn 201 gå på skinner i Inndalsvegen, mellom verkstedsanlegget på Kronstad og opp til Wergeland. Testkjøringen og sjåføropplæringen vil gjøre Bybanen synlig. Det vil gi resultater, tror Carl Erik Nielsen, administrerende direktør for Bybanen AS.

— Vi vil få en skinneefekt. Det er det de kaller det, sier han.

Det må for all del ikke forveksles med skinneffekt, for skinneeffekt.

— Erfaringene fra andre byer sier at når banen blir synlig, øker oppslutningen, sier Nielsen.

Og det er viktig, mener han og får følge av Oddmund Sylta, direktør i fylkeskommunens transportselskap, Skyss.

— Bybanen er mer enn en bane, det er et byutviklingsprosjekt som former byen, sier Sylta.

Derfor håper og tror de to direktørene at Bybanens blotte eksistens og stadig økende synlighet vil øke presset for videre utbygging, ut over strekningen fra sentrum til Nesttun som åpnes kommende sommer.

— Nøyer vi oss med 9,8 kilometer til Nesttun, ville det nesten være flaut for byen, sier Nilsen.

Vindusåpner

Etter planen skal Stortinget behandle og vedta den bergenske bompengesøknaden som skal sikre videre utbygging til Lagunen med ferdigstilling i 2012. Planleggingen av ruten videre til Flesland er kommet langt, det har i lengre tid blitt jobbet med trasévalg til Åsane.De politiske beslutningene fattes i løpet i månedene og årene fremover. På tegnebrettet skal banen fra Åsane fortsette via Kronstad til Kristianborg, tvers gjennom Løvstakken til Oasen. Kanskje så langt som til Loddefjord Torg og enda lenger. Men det er langt frem.

— Skal vi komme dit er Bybanen nødt til å bli en suksess, sier Carl Erik Nielsen.

— Det blir en suksess, sier Oddmund Sylta.

— Vi får ofte et nytt syn på ting når vi åpnet et nytt vindu, sier Rune Jenssen,

Foreløpig er vinduet bare på gløtt.

Ser du frem til at Bybanen kommer?

SISTE FINPUSS: Bybanevognsett 201 er det første som er ferdigstilt på fabrikken like utenfor Berlin. 6. desember ankommer det Bergen med Fjordline. Thomas J. Potter og Falko Wille (nederst) tar den siste finpussen.
GORM K. GAARE / EUP- IMAGES
INTERIØRET: Slik tar Bybanevognene seg ut inni. Hvert vognsett kan ta 212 passasjerer og har en lengde på rundt 32,2 meter.
GORM K. GAARE / EUP- IMAGES