Nå er det kjekt å bytte bleier på minstemann.

Butikkjedene skrur prisen nedover, den ene fortere enn den andre.

Kiwi har lenge hatt et tilbud der hver fjerde pakke er gratis, om du hadde et klippekort.

Så kom Rema 1000 ut på slagmarken for å gi bort annenhver pakke – uten klippekort.

Siden har det ene tilbudet slått det andre i hel, så å si.

Med barnet i vognen

Krigen har også nådd barnemathyllene.

— Jeg blir litt glad. Jeg sparer jo penger på det, sier Hanne Knustad. Hun i en Rema 1000 butikk ved bleiehyllene. 13 måneder gamle Matilde sitter med store øyner i setet på handlevognen.

Mor tar med seg to bleiepakker, selv om hun har to hjemme allerede. Litt barnemat havner også i vognen. Men hun vil ikke innrømme at hun er opptatt av priskrigen.

— Jeg tror butikkjedene er mer opptatt av dette enn småbarnsforeldrene.

Turid Boge Lea kommer i full fart med barnebarnet Marte i vognen.

— Jeg så tilbudet da jeg gikk forbi utenfor her, forteller hun mens hun leser på pakken.

— Hvilken størrelse var det nå igjen?

Hun liker slike kriger godt.

— De må bare krige, ler hun.

Annenhver gratis og halv pris

— Priskrig er gøy, sier også Preben Madsen, kjøpmannen på Rema 1000 på Wergeland.

Han mener butikken har doblet salget av bleier de siste to ukene.

— Men nå har det dabbet litt av. Folk har sikkert fullt opp med bleier i alle skuffer og skap, sier han.

Det siste utspillet fra Rema 1000 er bleiepakker av billigmerket «Landlord», for bare fem kroner.

Kiwi er allerede på plass med enda billigere pakker. Ti øre billigere, for å være nøyaktig.

Bleier av billigmerket «First price» går for fire kroner og nitti øre.

— Vi ikke bare gir bort annenhver bleiepakke av merket Libero, vi har også halvert prisen på pakkene, sier Mohit Chopra, butikksjef hos Kiwi i Bjørnsons gate.

- Hvor lenge kommer denne krigen til å vare?

— Dette er våre priser fra nå av, sier Chopra bestemt.

Må tape

Her er det penger å spare for dem med små barn.

Det er kjedene som styrer priskampen. Både Coop, Meny, Ica, Rimi, Kiwi og Rema har de siste par ukene slåss om barnefamiliene.

— For oss er det veldig viktig å være konkurransedyktig på barneprodukter. Vi skal ligge like lavt som den laveste faste prisen på bleier i markedet, sier kjedeleder for KIWI minipris, Per-Erik Burud til aftenposten.no .

Kjøpmannen på Wergeland legger ikke skjul på hvorfor krigen raser.

— Barnefamiliene er utrolig viktige for oss. De kjøper mye mat, sier Madsen.

Forsker Eivind Jacobsen hos Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), mener tilbudene er så omfattende at butikkene må tape penger på bleiene og barnematen.

— Det er klart butikkjedene taper penger på dette. Men de gjør det likevel av to grunner. For det første er det viktig for dem å bygge seg opp et rykte om at de er billige. For det andre håper de å tiltrekke seg mange kunder, som så handler hos dem, sier Jacobsen til Aftenposten.no.

Han mener det er svært sannsynlig at kjedene har fått til spesielle avtaler med produsentene når de kjører slike kampanjer.

— Bleier og barnemat er en type produkt som skaper oppmerksomhet og som trekker småbarnsforeldre inn i butikken. Det er en kundegruppe som handler mye og som dermed kan legge igjen mye penger i butikken, selv om bleiene er billige, sier Jacobsen.

Er du glad for krigen om barnefamiliene? Har du hamstret bleier og barnemat?

- DE MÅ BARE KRIGE. Bestemor Turid Boge Lea kjøper to bleiepakker sammen med to år gamle Marte. FOTO: Jo Hjelle.
ER BILLIGST. Kiwi-kjeden har halvert prisen og gir bort annenhver bleiepakke. Mohit Chopra har nesten doblet salget. FOTO: Jo Hjelle.
ET FJELL AV BLEIEPAKKER.Kjøpmann Preben Madsen ble med i krigen for to uker siden. FOTO: Jo Hjelle.