Nylig flyttet Barzan og foreldrene til Hjellestad, og han bestilte bredbånd fra Nextgentel. Bestilling ble bekreftet og montør skulle komme og sette opp nettet hos familien 20. mars. Det tekniske utstyret kom til familien i posten allerede 14. mars.

— Ressursmangel

Bahast tok seg fri fra jobb for å være hjemme da montøren skulle komme. Men det dukket aldri noen opp, og han kontaktet Nextgentel.

Da fikk han følgende beskjeden: Montøren kunne ikke komme på grunn av stor ressursmangel.

— Nextgentel ba meg ringe montørselskapet, og det gjorde jeg. Der sa de at de ikke lenger gjorde oppdrag for Nextgentel, forteller Barzan til bt.no.

Tilbake hos Nextgentel ble han overøst med beklagelser, og samtidig lovet en ny dato. Denne gangen skulle montøren komme 11. april, og Barzan ble igjen hjemme fra jobb. Men heller ikke nå dukket det opp noen montør.

Da Barzan ringte for å høre hvorfor ingen kom, var årsaken den samme - de hadde ikke kapasitet.

- Beklager

Morten Ågnes, direktør for marked og kommunikasjon i Nextgentel, beklager hele situasjonen.

Samtidig tror han det at Bahast ble satt i kontakt med et montørselskap som ikke gjorde oppdrag for Nextgentel lenger, må bero på en misforståelse mellom Nextgentel og montørselskapet.

Han forklarer også hvordan bestillingen av en bredbåndsmontering fungerer:

— Vi leverer bredbånd gjennom linjene til Telenor, og bestiller nettleie hos dem. De sørger for installasjonen, og montør sendes ut på oppdrag fra dem. Når vi så får vite at det ikke finnes kapasitet til å gjøre monteringene, må vi klage til Telenor. Men vi sitter jo med ansvaret overfor kunden, sier han.

- Skal ikke skje

— Det er beklagelig at han ble sittende hjemme og vente, sånt skal ikke skje. Vi har rundt 3000 installasjoner i måneden, og stort sett går det greit.

Han lover at selskapet skal ta kontakt med Barzan torsdag.

Men da vi ringer Barzan torsdag kveld, har ikke Nextgentel ringt.

— Jeg mistet til slutt tålmodigheten og ringte montøren selv i 16-tiden. Da lovet de meg at de skulle komme den 17. april, sier han.

Han er imidlertid skeptisk til om de faktisk kommer.

- Skyldes været

Torsdag forklarer Ågnes at kapasitetsproblemene skyldes store forsinkelser i leveranser på grunn av vinterstormer, med mye vind, nedbør og også lyn og torden de siste månedene.

— Som en følge av dette har vi opplevd at feilretting og utfall av samband har måttet bli prioritert fremfor ordinære installasjoner av nye bredbåndsabonnement, sier han.

- Ikke mitt problem

Den forklaringen synes ikke Barzan holder.

— Det er jo ikke mitt problem. Når de lover noe, så må de holde det. Hadde det skjedd én gang, hadde det vært greit. Men dette er den tredje datoen de har lovet meg å komme. Jeg har fått en telefonregning på tusen kroner mer enn vanlig fordi jeg må bruke mobilen til alt jeg skal på internett, sier han.

Ågnes lover at Nextgentel skal følge opp saken spesielt overfor både Telenor og montørselskapet, slik at Barzan faktisk får internett hjemme den 17. april.

- Skal du være hjemme fra jobb 17. april også?

— Ja, jeg må jo det.

- BEKLAGER: En av tekstmeldingene Barzan mottok etter å ha kontaktet Nextgentel.
SILJE GOMNÆS