I forrige uke rykket Baker Brun og Bergen Storsenter inn en helsides annonse i BT, der de fristet med kaker til morsdagen. I en av kakene skulle det ligge en diamantring fra Mestergull, til en verdi av 6900 kroner.

Men kampanjen er blitt en hodepine for annonsørene. Forrige uke skrev bt.no at reklamen trolig bryter markedsføringsloven på to punkter. Og nå viser det seg at kaken med ringen slett ikke ble solgt.

Senterdirektør Ingunn B. Hansen på Bergen Storsenter er lei seg over situasjonen.

– Kan ikke beholde den

– Da vi planla kampanjen var det to ting vi var opptatt av. Det ene var at ingen ansatte måtte vite hvilken kake ringen lå i. Det andre var at alle kakene ble solgt. Lørdag ringte jeg en gang i timen for å sjekke hvor mange kaker som var solgt. Prisen på kaken ble redusert to ganger i løpet av dagen, og vi gav også vekk 100 kaker til to sykehjem. Jeg trodde alle kakene var gått ut, sier Hansen.

Men da kampanjen var slutt, var det over 100 kaker igjen. I en av dem lå ringen. Til sammen ble det laget rundt 800 kaker.

– De begynte å stikke i kakene som ikke var solgt, og fant ringen etter kort tid. Driftssjefen var helt ulykkelig. Nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre. Vi kan jo ikke beholde den, sier Hansen.

Hun tenkte først på at ringen kunne loddes ut blant kundene som hadde kjøpt kaker.

– Problemet er at da kommer vi i konflikt med markedsføringsloven igjen, og det ønsker vi ikke. Nå heller vi mot å gi ringen til en veldedig organisasjon. Men hvis noen av bt.no-leserne har et godt forslag til hvem som bør få den, så er vi veldig interessert i forslag, sier Hansen.

Hva bør hun gjøre med diamantringen? Skriv gjerne et forslag i kommentarfeltet nedenfor.

TA DEN RING: Slik så kake-reklamen ut på trykk i BT.
FAKSIMILE
LA DEN VANDRE: Senterdirektør Ingunn Hansen på Bergen Storsenter vil ha forslag til hva hun skal gjøre med diamantringen.