• Vi finner oss ikke i å bli behandlet som pakkepost, sier Arve Andersen.

Arve Andersen og konen Inger Marie kom denne uken hjem etter to uker på Gran Canaria. Det var den første ferieturen de hadde tatt etter at Inger Marie fikk slag og ble delvis lam.

— Oppholdet der nede var bra, men hjemreisen ble et mareritt. Det ene tok det andre, forteller de.

Det begynte med at flyet som skulle ta dem hjem var forsinket, slik at avgangen fra Las Palmas ble utsatt i seks og en halv time. Forsinkelsen gjorde det nødvendig å mellomlande og overnatte i Madrid på hjemreisen.

Da de omsider skulle om bord i flyet, ventet nye problemer.

Saken fortsetter under videospilleren.

— Kapteinen hadde glemt oss

  • Min kone sitter i rullestol. Kapteinen sa det rett ut: at han hadde glemt oss. Han hadde glemt å gi beskjed om at de ville trenge hjelp av bakkemannskapene til å frakte oss på og av flyet, forteller Andersen.

Da de omsider kom seg om bord, fortalte kapteinen over høyttaleren «at flyet var blitt forsinket på grunn av to rullestolbrukere», forteller Andersen. Også andre passasjerer reagerte på dette.

Foruten ekteparet Andersen var det også et annet par der den ene satt i rullestol. Etter landing i Madrid ble de to parene sittende tre kvarter om bord i flyet, før de fikk hjelp. Deretter viste det seg at bussene som skulle frakte de rundt 200 passasjerene til et hotell i nærheten, ikke hadde mulighet til å ta om bord rullestolene.

bt.no har vært i kontakt med det andre paret, som bekrefter historien.

Forlanger unnskyldning

  • Vi fikk beskjed om å vente, mens de andre passasjerene og flybesetningen forsvant. Det var bare oss fire igjen i terminalen, sammen med bakkemannskapene som hadde hjulpet oss av flyet. De snakket kun spansk. Vi ventet to en halv time i terminalen, uten at noen kom. Det var diskusjoner og språkproblemer, et sirkus uten like. Til slutt tok jeg affære og ordnet transport på egen hånd, sier Andersen.

Han har skrevet et utfyllende klagebrev til reisebyrået, og forventer en uforbeholden unnskyldning og kompensasjon.

— Her vil det komme et klekkelig krav fra oss. Jeg finner meg ikke i å bli behandlet som pakkepost, sier Andersen.

Han forteller at også andre passasjerer reagerte på dårlig service.

— Det er dumt at det ble som det ble. Det var vår første ferie med min kone i rullestol. Jeg håper andre slipper å oppleve det vi gjorde. Mye er tilrettelagt, men det er fortsatt mange hindringer i samfunnet. Av og til opplever du reaksjoner av typen «å nei, er det rullestolbrukere med», forteller ekteparet.

Skal undersøke saken

Informasjonssjef i Apollo, Helen Begby, sier at selskapet ikke kjenner til saken.

— Det er forferdelig beklagelig. Jeg kan godt forestille meg hvor slitsomt det må ha vært. Og jeg skjønner godt at de vil kreve kompensasjon - det hadde jeg også gjort, sier hun.

Begby forteller at selskapet har fått rapporter om flyturen, men disse har handlet om den store forsinkelsen på flygingen. Rullestolbrukerne er ikke blitt nevnt.

Apollo lover å undersøke saken.

— Vi vil be om en full rapport fra bakkemannskapene i Madrid. Heldigvis skjer slike ting sjelden, sier Begby.

Alice Bratshaug