SAS har i flere år operert flyet på to av seks daglige avganger mellom Bergen og København, sier pressetalsmann Håkon Midteide i SAS Norge til Bergens Tidende. Hans kollega i Widerøe, Siw Sandvik, sier at dette selskapet opererte flytypen på rutene fra Bergen til Bodø og Tromsø og noen daglige avganger til Torp ved Sandefjord. Widerøe skulle etter planen få et helt nytt Dash 8— fly om få uker. Men nå blir leveringen droppet, legger Sandvik til.

Tre versjoner

Dash 8-flyet finnes i tre ulike versjoner i Norge. Mens SAS kun har den største og nyeste versjonen Dash 8-Q400 med 76 seter i sin flåte, har Widerøe alle tre. Den minste flytypen – Dash 8-100 – har 37 seter og brukes på kortbanenettet. Den 50 seters 300-versjonen benyttes på det regionale rutenettet og på en del utenlandsruter. Disse to flyr som normalt.

Både SAS og Widerøe jobber nå febrilsk for å få innleid nye fly for å kunne opprettholde ruteprogrammene sine. Alle de 27 flyene, som står på bakken, er leaset gjennom en omfattende avtale med flyfabrikken Bombardier i Canada.

Nye Q-400 fly

Paradoksalt nok kan det bli en helt ny versjon av Dash 8-Q400, som vil erstatte flyene som SAS og Widerøe er satt på bakken for godt. Det bekrefter visekonsernsjef John Dueholm i SAS Gruppen overfor flerre danske medier. Dash 8-Q400 produseres nemlig i en helt ny versjon, som ikke har de problemene med landingshjulene som SAS så smertelig har fått erfare de siste ukene.

SAS og Widerøe bestilte i sin tid den første generasjonen av Dash 8-Q400 i år 2000. Det ble gjort etter at Widerøe i mange år hadde hatt svært gode erfaringer med de mindre versjonene av flyet. Siden har fabrikken utviklet en helt ny og teknologisk mer avansert versjon.

Ifølge Dueholm er det et alternativ å forhandle seg ut av dagens leasingkontrakter og erstatte dem med nye kontrakter og nye fly fra Bombardier. Lykkes dette, kan flyfabrikken ta imot dagens flåte og levere nye Dash 8-Q400 de nærmeste årene. I går hevdet Sas-ledelsen at selskapet vil tape nærmere 400 millioner kroner på Dash 8-skandalen frem til årsskiftet. Selskapet hevder også at det kan bli aktuelt å øke erstatningskravet mot Bombardier, et krav som allerede er på nær 500 millioner kroner.