SAS-ledelsen leter nå febrilsk etter nye fly som kan erstatte de 27 Dash 8-flyene, som selskapet søndag satte på bakken for godt. Selskapet regner med kansellerte ruter i lang tid fremover og et tap på inntil 400 millioner kroner frem til nyttår. Bergen–København er en rute som kan bli rammet i lang tid.

Onsdag 7. november skal SAS etter planen starte sin nye helårsrute mellom Bergen og Stockholm. Men bare en uke før lanseringen er faren stor for at ruten enten må droppes eller utsettes. Ruten, som man har solgt billetter på i flere uker, skulle nemlig har vært operert med et av selskapets omstridte Dash 8— Q400-fly.

– Fortsatt er det målsettingen å komme i gang. Men vi vet ikke om dette er mulig. Hva som skjer, er avhengig av hvor raskt vi kan finne alternative fly. Men slik det ser ut nå, blir det nok vanskelig å starte ruten som planlagt, sier sjefen for det skandinaviske rutenettet i SAS Sverige, Peter Nilsson til Bergens Tidende.

Aktiviteter

SAS-sjefen i Bergen, Arnt Haugland, tviler sterkt på at Bergen–Stockholm kommer i gang nå. Flyruten skulle etter planen flys fire dager i uken, og SAS har hatt store forhåpninger til den.

– Vi forsøkte oss med direktefly mellom Bergen og Stockholm i sommer. Det ble en kjempesuksess. Derfor har vi stor tro på dette som en helårsrute, ikke minst med tanke på både forretnings- og fritids- og turisttrafikk. Vi har i lang tid planlagt en rekke aktiviteter i Bergen i forbindelse med lanseringen. Det er synd om dette må droppes nå, sier Haugland.

55 avlyste avganger

Nilsson legger til at det ikke er lønnsomt å sette inn større jetfly på ruten i vintersesongen. Derfor trenger SAS mindre fly med 70-80 seter for å kunne sette i gang. Slike fly lar seg neppe oppdrive i løpet av en uke.

I går avlyste SAS 55 avganger til og fra København på grunn av at hele flåten av Dash 8-Q400-fly blir stående på bakken. To avganger mellom Bergen og København ble innstilt. Ifølge pressetalsmann Håkon Midteide i SAS Norge må man regne med nye kanselleringer mellom Bergen og København en tid fremover.

Jakter på nye fly

– Vi jobber nå for fullt med både kortsiktige og langsiktige løsninger for å finne fly som kan erstatte Dash 8-flyene. Men det er jo ikke bare å hente dem fra gaten. Et fly må både kontrolleres, sertifiseres og godkjennes av luftfartsmyndighetene før det kan settes i trafikk. Og det tar tid. På kort sikt forsøker vi å leie inn fly. Men lengre sikt må vi finne en mer permanent erstatning, sier Midteide.

Widerøe måtte i går kansellere en rundtur mellom Bergen til Tromsø. Men det SAS-eide selskapet regner med å kunne fly tilnærmet som normalt i tiden fremover til tross for at fire Dash 8 Q400 forblir på bakken.

– Widerøe har omdisponert sin flypark og vil kunne opprettholde sitt rutenett til og fra Bergen. I løpet av tirsdag håper vi å ha avklart innleie av noen fly, slik at vi kan opprettholde rutenettet vårt, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe.