HILDE KRISTIN STRAND

— Jeg har aldri gått i flosshatt før, ler Bergens Tekniske Museums styreleder Eric Rundhovde.

Det ser ikke sånn ut. Både han og seks andre styremedlemmer stilte i sin fineste stas og med lånte hatter da museet feiret at det er femten år siden de flyttet inn i trikkehallen på Møhlenpris, og de ankom museet riktig så standsmessig. Trikk nummer 10 som er en av de eldste operative trikkene i Europa, kom tøffende inn porten mens herrene om bord hilste til hatten.

Medlemmer fra Bergen veteranvognklubb hadde også møtt frem, og det skinte i blank lakk på plassen foran trikkehallen. En etter en kom de brummende og fikk anvist plass av veteranvognklubbens Arild Nilsen som var vakt for anledningen. Biler yngre enn 30 år hadde ingenting å gjøre på plassen.

Om bord på trikken var også kulturbyråd Henning Warloe som hadde fått i oppgave å åpne utstillingen som viser litt av det tekniske Bergen anno 1905.

— Det er ingen andre steder den tekniske utviklingen har vært så stor de siste hundre årene som på det tekniske området, sa Warloe, og la til at han er glad for at Bergen kommune har bevilget fem millioner kroner til å reparere taket i trikkehallen. Fem millioner er for øvrig mer enn hele Bergen kommunes budsjett for hundre år siden. 4,3 millioner skulle dekke byens utgifter den gang.

— Vi er veldig glade over å ha fått disse pengene, for vi vet at det er mange som søker støtte. Som du ser er utstillingen litt rotete satt opp, det er rett og slett fordi taket lekker noen steder, sier Rundhovde mens han viser frem både en gammel stigevogn brannvesenet brukte i 1905 og Jacob Irgens sin bil fra 1903.

Det var den aller første bilen i Bergen, og Irgens var også en stram kar som kjørte den åpne bilen sin med bowlerhatt og et teppe med leopardmønster over beina.

DER KOMMER HAN: Både kulturbyråden og styret i Bergens Tekniske Museum ankom museet med den gamle, men ganske nyoppussete trikk nummer 10. Etter at den offisielle delen av programmet var slutt, var det noen heldige som fikk putre rundt på Møhlenpris i den gamle sliteren. Deretter overtok linje 3 for vanlig søndagskjøring.<br/>Foto: HILDE KRISTIN STRAND