Firmaet System Transport ble valgt ut av Lastebileierforbundet til å undersøke kjøretid og transportkostnader mellom Bergen og Oslo. Sjåførene kjørte ulike alternativer og loggførte både tids— og pengebruk.

Resultatet: Turene over Hardangervidda var både raskest og billigst, tross både dyr Hardangerbru og stigningen i Måbødalen.

— Det var erfaringen vår fra tidligere også. Det er mindre tidsbruk og mindre trafikk der. Når det gjelder kostnader, er det dieselforbruket som slår ut. På riksvei 7 er det bare én stigning, og så er det nedover helt til Oslo. De andre er det mye mer opp og ned på, både nord for Voss på E16 og gjennom Telemark på E134, sier Jørund Vevle, daglig leder i System Transport.

Han forteller at sjåførene hans kan velge hvilken vei de vil kjøre, men at de fleste velger Hardangervidda hvis den er åpen.

— Det skyldes også at det er færre utenlandske vogntog der, og dermed færre som kan stå fast på snøføre, sier han.

Forskjellen mellom Hardangervidda og Hemsedal var ganske liten, men Vidda tok i snitt et kvarter kortere tid. Både E16 over Filefjell og E134 over Haukeli ble derimot betydelig dyrere - rundt 2000 kroner mer tur/retur. Kjøretiden var også over én time lenger, hver vei.

— Dersom man bygger nye veier, må man også tåle at det kjører vogntog der. Både i Hemsedal og på den nye traseen ved Sokna har de prestert å legge veien i miljøgater gjennom sentrum. Da må man være forberedt på litt bråk, sier Vevle, oppgitt over ordførere som vil ha vei, men klager på tungtransporten.