— Skal du ta med en pc hjem i dag?

Før var det mobiltelefoner vi ble tilbudt hvor vi gikk. Nå er det pc med innebygget mobilt bredbånd.

Selskapet kaller seg «Nettopp 24» og har sine selgere plassert rundt i byen.

— Det jeg trodde var en mini-pc til en ok pris, viste seg å koste mer enn det dobbelte, sier en av flere ulykkelig kjøpere som BT har vært i kontakt med.

Da regningene begynte å komme fra Svea Finans, var det ikke lenger snakk om 299 kroner per måned i tre år. Han skulle vær så god betale 250 i over seks år, i alt 18.250 kroner.

- Gjør rent bord i Bergen

  • Jeg ble rasende og gikk rett ned til selgerne som står på Bystasjonen og forlangte å få kjøpet hevet, forteller han.

Han mener det er like ille at de bare fortsetter på samme måten overfor andre kunder.

— Det er studiestart og mange nye studenter som sikkert lar seg lure av disse folkene, sier han.

«Gøy, spennende og høy lønn» er overskriften på selskapets jobbannonser.

«Vårt Nettopp24-team gjør rent bord i Bergen, og har nå behov for flere topp-folk», står det videre.

I dag er det ti såkalte ambulerende mobile utsalg, opplyses det. I løpet av et år skal det tredobles, loves det også.

Knalltilbud

- Selger dere billige pc-er?

— Vi selger pc-er i alle fall, svarer en kvinne som står strategisk plassert sammen med to unge menn på Bergen Storsenter.

Vi får presentert en mini-pc til 8850 kroner som skal betales med 299 kroner i måneden.

- Over hvor mange måneder? spør vi.

— Det er en treårspakke dette her, sier selgeren og peker på noe om antiviruspakke i tre år.

Dessuten kommer et «knalltilbud» på 125 kroner måneden for det mobile bredbåndsabonnementet.

Gjentatte ganger spør vi om dette er den endelige prisen. Til slutt kommer det frem at det kommer litt an på hvordan vi velger å betale.

— Om du velger å ta dette på avbetaling, kommer det et lite tillegg, sier selgeren.

Det lille tillegget er rent på 1,35 prosent pr. måned. På et år blir det 21 prosent.

- Hvor stor blir da den totale kostnaden? spør vi enda en gang.

— Det har jeg faktisk ikke regnet på, sier salgsdamen som ennå ikke har gitt oss opp som kunder.

Kan ikke opplyse

  • Dette er ikke mitt bord. Det er Svea Finans sitt bord, men jeg skal likevel forsøke å svare, sier Ruben Riise, administrerende direktør i bedriften.

Han forklarer at de selger datautstyr, men at de også tilbyr finansiering gjennom en handlekonto hos Svea Finans.

— Selgeren skal opplyse om renten og eventuelle gebyrer.

- Men ikke den totale kostnaden?

— Nei, hvordan skal det gjøres i praksis? Kunden må selv bestemme nedbetalingsplanen. Da kan ikke vi beregne det, sier direktøren.

Han mener et kjøp gjennom «Handlekonto» hos Svea Finans er som å handle med kredittkort, der det heller ikke opplyses om ekstra kredittkostnader.

Men selskapet har allerede fått en påpakning fra Forbrukerombudet.

Kan angre

Firmaet beskyldes for omfattende feil og mangler i både markedsføring og avtalevilkår i et brev den 16. mars.

— Selskapet har fått et brev fra ombudet der de pålegges å opplyse den totale kjøpesummen, forteller regiondirektør i Forbrukerrådet i Hordaland, Pia Kleppe Marken.

Salgsvirksomheten kommer under Markedsføringsloven. Kunden har også to ukers angrefrist.

— Disse selgerne er svært dyktige og det er nettopp derfor vi har angrefristen. Man skal kunne komme hjem og få tenkt seg om, sier Kleppe Marken.

— Men selgeren kan kreve fradrag for programvarelisenser dersom du ønsker å heve kjøpet, forklarer hun.

— Vi har hatt konstruktive møter med Forbrukerombudet etter vi fikk brevet, sier Ruben Riise i Nettopp24.

Han mener selskapet og Svea Finans har ryddet opp i Forbrukerombudets merknader.

Problemfirma

Seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Anne Sofie Faye-Lund, bekrefter at det var mange klager på selskapet i vår.

— Men etter at vi hadde møter med dem ble det bedre, forteller hun.

Nettopp24 rettet seg etter det Forbrukerombudet og Forbrukerrådet hadde av innvendinger, mener hun.

Nå skal Faye-Lund lage en oversikt over klagesaker som senere er kommet inn i forbindelse med pc-selgerne. Nettopp24 har nemlig bedt om et oppfølgingsmøte.

— Vi setter pris på at problemfirmaer tar kontakt selv for å klare opp i ting, sier seniorkonsulenten.

Har du kjøpt PC på gaten? Er du fornøyd? Si din mening.

HVA ER EGENTLIG PRISEN? Kjøpskontrakten sier ikke hele sannheten. (Faksimile fra tipser)