I løpet av 10 dager i slutten av november i fjor registrerte 26-åringen de tre bilene hos Biltilsynet. På samme tid kontaktet han forsikringsselskapet TrygVesta og fikk forsikret bilene. Samlet kjøpesum: 1,2 millioner kroner.

Men en kundekonsulent som nettopp hadde vært på kurs i hvitvasking, fattet mistanke og meldte fra etter at den tredje bilen var forsikret.

_**Les også:

— Ville starte utleie i Midtøsten**_

- Kjøpte BMW til moren

Selskapet sjekket økonomien til mannen. Den viste en inntekt på 339.000 og en formue på null i 2006. Han hadde hatt lønn fra seks kilder, deriblant Aetat og NAV.

— Bare en av disse bilene ville vært kostbar for en mann med en slik inntekt. Og her var det altså tre dyre biler, sier utredningssjef Lars Skaar i TrygVesta.

Samlet premie for bilene var hele 49.000 kroner i året.

TrygVesta ba derfor mannen inn på et møte i begynnelsen av desember.

— Han forklarte da at den ene BMW-en var til moren, den andre til ham selv. Hummeren skulle han selge til en kamerat og regnet med å tjene penger på det, sier Skaar.

Ifølge Skaar fortalte 26-åringen også at han i tillegg til flere jobber hadde penger fra blant annet arv og eiendom i utlandet.

Fikk e-post fra Belgia

Selskapet fant ut at mannen hadde et par mindre dommer på seg, blant annet for bedrageri. Derfor opphevet de forsikringsavtalen en uke senere.

— Vi mente det ikke var usannsynlig at bilene og forsikringspremien kunne være finansiert av ulovlige midler, sier Skaar.

Noen uker senere fikk Skaar e-post fra en kontakt i belgisk politi. De hadde funnet tre biler i containere på vei fra Drammen til Midtøsten. Belgiske myndigheter hadde beslaglagt dem.

— På fraktbrevet sto det at bilene ble sendt fra Drammen 1. desember, omtrent samtidig som bilene ble forsikret.

I TrygVestas øyne forsterket dette mistanken. Hvorfor skulle noen kjøpe dyre biler i Norge, for så å koste på dem dyr transport til en annen verdensdel? Hvorfor sa mannen at bilene var til ham og moren, når begge er bosatt i Oslo?

TrygVesta fryktet at dette kunne være et forsøk på hvitvasking og sendte den lovpålagte meldingen til Økokrim.

- Kan ha spart over 1,2 mill.

— Vi vet ikke hva som var mannens plan. Men det er ikke uvanlig å forsikre biler anskaffet med ulovlige midler, selge dem for så å melde dem stjålet for å få ut forsikringssummen, sier Skaar.

Mannen ble også anmeldt av finansieringsselskapene som lånte 26-åringen penger til bilkjøpene.

— Vi kan ha spart 1,2 millioner kroner samt mye arbeid på å etterforske og forsøke å få tilbake bilene fra utlandet. Denne type arbeid er svært ressurskrevende og det skal være kostbare biler før det er lønnsomt, sier Skaar.