KARI PEDERSEN

Til og med miljøkrigeren Kurt Oddekalv applauderer det miljøpolitiske linjeskiftet til den ærverdige bilorganisasjonen:

— Dette er et ærlig forsøk på å gjøre noe konstruktivt, sier Oddekalv og vifter med NAFs splitter nye brosjyre.

— Denne er så bra at jeg ikke kunne sagt det bedre selv. Ikke et ord feil, lyder skrytet fra lederen av Norges Miljøvernforbund.

Vil følge EU

NAFs nye kampanje har fått tittelen 140/08. Tallene spiller på målet om at CO2-utslippet fra nye norske biler skal ned i 140 gram pr. kilometer innen 2008.

EU har vedtatt et slikt mål. Nå ønsker NAF at Norge skal gjøre det samme.

Får vi ikke det til, må bilbruken kuttes med 20 prosent, for at Norge skal klare å oppfylle Kyoto-avtalen. Å kutte bilbruken lar seg ikke gjøre, mener NAF.

I dag er gjennomsnittsutslippet fra norske biler hele 186 gram CO2 pr. kilometer. I løpet av et år utgjør det mer enn to tonn CO2. Fra hver eneste gjennomsnittlige norske bilist.

Gårsdagens pressekonferanse var lagt til Toyota-forhandleren Jæger Automobil. Årsaken til det bærer navnet Prius og er en såkalt hybridbil.

Hybridbiler går både på bensin og batteri og slipper derfor ut betydelig mindre CO2 enn ordinære bensinbiler. Prius er nede i 104 gram pr. kilometer og derfor trygt under NAFs kampanje-mål.

Slike og liknende biler vil NAF gjerne ha flere av på veiene, konstaterer kampanjeleder Christine Fløysand i NAF Region Vest.

Grønnere avgifter

— For at det skal skje, må vi legge om bilavgiftene slik at engangsavgiften på nye biler i større grad gjenspeiler bilens CO2-utslipp, påpeker hun.

I dag er engangsavgiften gradert etter motorstørrelse og vekt på kjøretøyet.

På gårsdagens konferanse satt et politikerpanel og nikket samstemte til de nye takter fra NAF:

— Et strålende initiativ, sier Høyres Torbjørn Hansen.

— Veldig gledelig, sier SVs Tom Skauge - som for øvrig lover å kikke på Prius den dagen han får råd og lyst til å kjøpe egen bil.

I likhet med Frps Gjermund Hagesæter vil Hansen ha senket de samlede bilavgiftene, samtidig som de gjøres grønnere.

Ap, Sp, Venstre, KrF og SV nøyer seg med å legge om i mer miljøvennlig retning.

Aps Dag Ole Teigen håper den nye avgiftsprofilen blir vedtatt i høst i forbindelse med statsbudsjettet. Et utvalg har allerede utredet saken.

På frityrolje!

Neste mål for NAF blir å få utslippene ned i 120 gram innen 2012 - slik EU allerede har vedtatt. Da må mange flere biler over på batteri, biobrensel, hybridteknologi eller brukt frityrolje.

Oddekalv kjører frityr og er svært fornøyd:

— Det lukter litt gatekjøkken om morgenen, ellers er bilen helt topp, flirer Oddekalv.

HOT OG HYBRID: – Du kjører den som en helt vanlig bil, forklarer salgsdirektør Jan Kronheim. I går prøvekjørte Ingmar Ljones hybridbilen Prius som veksler på å bruke bensinmotor og batteri.<br/>Foto: ARNE NILSEN