Klokken 18.53 fikk politiet melding om et trafikkuhell inne i Lyderhorntunnelen. Bilen fikk materielle skader, men ingen personer kom til skade.

– De sto og fylte ut skademeldingsskjema, da Veitrafikksentralen bestemte at tunnelen skulle stenges. Da er det en annen bil som får bommen inn i frontruten, sier operasjonsleder Jan Steimler i Hordaland politidistrikt.

Sjåføren kom ikke til skade i uhellet. Før klokken 20 ble tunnelen åpnet igjen. Det danner seg lange køer mens bommen var nede, og alle biler ble dirigert om Loddefjord.

— Respekterer ikke rødt lys

Marit Hove og Eli Solberg var vaktoperatører i Vegtrafikksentralen Vest i ettermiddag. De sier til bt.no at det er et stort problem at bilister ikke respekterer rødt lys og varselsskilter ved tunnelmunningene.

– Det er ikke uvanlig å få tilbakemelding om at trafikken går tilnærmet som normalt selv om rødlysene står på. Det betyr at de også kjører utenom bommene, skriver Hove og Solberg i en e-post til bt.no.

Kjørte på rødt lys

Tunnelene er programmert slik at det først kommer opp skilter, deretter røde varselslys. Fra røde lys er tenkt, går det minimum ti sekunder før bommene blir lagt ned.

– Når kjøretøyene rammes av bommene betyr det vanligvis at bilen har kjørt på rødt lys. Det var også tilfelle denne gangen, ifølge vaktoperatørene.

Når det oppstår trafikkuhell i tunneler, som i ettermiddag, er det fast prosedyre å stenge tunnelen. I dette tilfellet fikk Vegtrafikksentralen melding via andre bilister om kjøretøyer som sto farlig til for trafikken, og at det derfor var fare for flere trafikkuhell.

– Det å stoppe opp i en høyhastighetstunnel er i seg selv en risiko. Bilene burde kjørt ut av tunnelen og stoppet et trygt sted for utfylling av skademeldingsskjema, skriver vaktoperatørene.