Det tar tre ganger så lang tid å komme seg fra a til å i bergenstrafikken med buss i forhold til bil. Det viser en test som Bergens Tidende foretok i går ettermiddag.

Vi startet med to team fra Fanahammeren. Endestasjonen var Lønborglien.

Her er resultatet:

Buss og bil startet samtidig på snuplassen ved sjøen i Fanahammeren kl. 14.58. Bilen var fremme ved målet i Lønborglien kl. 15.27. Bussen parkerte samme sted og slapp av de siste passasjerene kl. 16.24, etter en 86 minutters busstur og åtte minutter etter oppsatt ruteplan.

Da hadde bilteamet tatt strake veien via Lagunen, Fjøsanger, Danmarksplass og Fløyfjellstunnelen og kjørt 22,2 kilometer, mens bussen hadde kjørt via Nesttun og sentrum og tilbakelagt en strekning på 28,2 kilometer.

— Fokuserer feil

Sjåføren på bussen med avgang 14.58 fra Fanahammaren til Lønborglien, vet hva hun snakker om. Marit Engeseth har kjørt buss i fire år og denne ruten i ett år. Hun er nestleder i klubben av Norsk Transportarbeiderforbund i Tide Buss. Hun sier dette om hvor skoen trykker når det gjelder å få flere til å la privatbilen stå og ta buss til og fra arbeid:

— For oss sjåfører er det frustrerende å oppleve at mediene alltid fokuserer feil på kollektivtilbudet i Bergen. De ser på busskapasitet, Tide som bedrift og sjåførene - og ikke de to faktorene som avgjør om kollektivtilbudet kan konkurrere med privatbilismen - nemlig trafikkforholdene og politikk. Det er ikke alle av- og påstigningene som skaper forsinkelser for bussene inn og gjennom sentrum. Det er trafikkforholdene som gjør at bussene bruker lang tid - og ofte lengre tid enn ruteplanen tilsier.

For få kollektivfelt

I går var det mindre trafikk inn og ut av sentrum enn vanlig. Det slo Marit Engeseth fast og det stemmer med BTs observasjon.

— På denne ruten er det verst torsdager og fredager. Da klarer vi aldri å holde ruten inn til sentrum og vi er ofte mer forsinket til Lønborglien enn de åtte minuttene vi var forsinket i dag.

— Hva kan politikerne gjøre for å øke bussenes konkurranseevne i forhold til privatbilene?

Engeseth svarer med tre stikkord:

  • Fremkommelighet
  • Bussfrekvens
  • Pris

— Viktigste punktet er fremkommelighet - altså kollektivfelt.

- Politikerne har sviktet

— Vi sjåfører kan umulig gjøre den jobben vi og selskapet ønsker - nemlig å få passasjerene raskere til og fra arbeidet. Bussene blir ofte stående i saktegående køer. Det er ikke slik mange tror at det er de mange på- og avstigningene som forsinker bussene. Forsinkelsene oppstår fordi politikerne har sviktet og laget for få strekninger med kollektivfelt, sier Engeseth.

En av strekningene der trafikken vanligvis står i stampe, er forbi Skjold skole og videre mot Nesttun i ettermiddagsrushet. I går var bilkøen der kortere enn den pleier å være. Dermed ble bussen litt mindre forsinket til Nesttun - mot sentrum og videre til Lønborglien - enn den vanligvis blir.

ETTERLYSER: Bussjåfør Marit Engeseth etterlyser mer handling fra politikerne for å gi bussene bedre vilkår i bergenstrafikken.
Silje Katrine Robinson
VELKOMMEN: - Passasjerene er hjertelig velkommen på bussen. Det er ikke de som forsinker bussene - men dårlig fremkommelighet på innfartsårene, mener Marit Engeseth.
Silje Katrine Robinson