Skal du markedsføre bedriften din på Facebook, lønner det seg å ha tungen rett i munnen når du registrerer deg. Det fikk Bien Bar sårt erfare. I natt mistet nemlig utestedet alle sine 3500 Facebook-venner.

— Vi registrerte Bien Bar som en privatperson på Facebook, og ikke som en bedrift. Vi ville gjerne at folk skulle kunne være venn med Bien Bar i stedet for «tilhenger», slik man blir når man støtter en bedrift, forteller daglig leder hos Bien Bar, Petter Lidal, til bt.no.

Avslørt

Det gikk helt greit i tre og et halvt år. Men i natt fikk Facebook greie på at Bien Bar slett ikke var en privatperson, men et utested på Danmarks plass i Bergen. Dermed ble hele kontoen slettet, uten forvarsel. Lidal mener bestemt at noen må ha tipset Facebook, men han har ingen anelse om hvem.

Det som irriterer ham mest, er all informasjonen som forsvant da Facebook fjernet profilen.

— Der lå det tre og et halvt år med arbeid. Vi brukte Facebook til det meste: Vi promoterte baren, la ut menyer og informasjon om quizer og andre aktiviteter og kommuniserte med kunder, forteller han.

Da han oppdaget hva som hadde skjedd, forsøkte Lidal å få gjort om privatkontoen til en side, slik Facebook vil at bedrifter skal. Han fikk da beskjed av Facebook om at dette ikke var mulig. Da var det bare én løsning igjen.

— Vi begynner på nytt, sier han litt oppgitt.

Borte vekk

På Facebook er det sjelden slik at noe blir slettet. Deaktiverer du kontoen din som privatperson, kan du alltids aktivere denne igjen senere, og all informasjonen vil være der. Derfor lurer Lidal på hvor all informasjonen fra den gamle profilsiden er blitt av, og han ergrer seg over at Facebook ikke vil la ham bruke den.

Nå har Bien Bar opprettet en ny side på Facebook, slik at de som ønsker kan bli tilhengere. Men venner, det får de aldri igjen.

Var det dårlig gjort av Facebook å slette profilen, eller fortjente Bien Bar det? Bruk diskusjonsfeltet under!

SLETTET: Bien Bar begynner helt på nytt etter å ha forsvunnet fra Facebook.FAKSIMILE: Facebook