Og så ble det ørenslyd og Anne Kristin Vangen kunne begynne ukens kunstvandring med en god flokk tydelig motiverte og interesserte personer. Denne gangen var det den praktiske siden ved kunsten som skulle studeres, nemlig vedlikehold av bronseskulpturene i sentrum.

Folk hang i hælene på Anne Kristin Vangen fra Johanneskirken ned i Byparken, opp Ole Bulls plass og til Teaterparken. Billedkunstneren og konsulenten for vedlikehold av bronseskulpturer i Bergen kommune, hadde mye å fortelle om hva skulpturene blir utsatt for, og hvordan kommunen renser og vedlikeholder bronseskulpturen sine.

Stort hode

På Ingebrigt Viks statue av Edvard Griegs var det spor etter konfetti på sprayboks. Og sprittusj, det verste en kunne grise til en statue med, ifølge eksperten. Dessuten avslørte hun en hemmelighet. At hodet på Edvarden var større enn det skulle være. Det var et triks skulptørene brukte når statuene skulle ses nedenfra.

— Dere skulle sette Christian Michelsen, han har stort hode, han, sa Vangen.

— I noen land prøver en å blåse skulpturene rene med nøtteskall og vokse dem etterpå. De lærde strides om metodene, her som på andre felt, fortalte hun.

Betong i skoene

De fleste var nok ikke klar over at Sæverud-monumentet ruster mer med maling enn uten, og derfor kommer skulpturen signert Bernar Venet foran Vestlandske kunstindustrimuseum til å stå uten maling i fremtiden. Det har kunstneren godkjent. Og skulpturen «Mor og barn» av Gustav Vigeland oppe i Teaterparken står regelrett og samler kompost, mens Bjørnstjerne Bjørnson av samme kunstner i samme park hadde betong i skoene før han ble reparert nylig. Sånne ting får en vite når en går på en annerledes kunstvandring med innleid vikar.