Stian Skogbrott fikk tilleggsgebyr på Bybanen den 24. oktober. Da hadde han forsøkt å kjøpe billett fra automaten på Byparken, men opplevde at myntbeløpet på 30 kroner ble slukt uten at han fikk billett.

— Da satte jeg meg om bord på banen, og det ble billettkontroll ved Langhaugen stasjon, sier Skogbrott.

Han forsøkte deretter å forklare situasjonen til billettkontrolløren, men fikk bot likevel.

— Vekteren var enig med meg i at det var en dum situasjon, sier Skogbrott.

— Men jobben hans er jo å gi meg bot. Jeg hadde heller aldri trodd at det skulle bli et så stort problem å få boten opphevet.

Skogbrott skulle av på Fantoft, men måtte bli med helt til Nesttun og så tilbake til Fantoft igjen mens han ventet på å få boten skrevet ut.

Blir ikke trodd

Da Skogbrott sendte e-post til Skyss og forklarte situasjonen, var det lite forståelse å få.

Kun dette: "Skyss har undersøkt om billettautomatane i Byparken har vore ute av drift på ditt reisetidspunkt og kan ikkje finne at nokon av automatane der har vore ute av drift. Skyss opprettheld sitt krav om betaling av tilleggstakst og ber om at denne blir betalt."

— I denne saken virker det som Skyss tror mer på egne maskiner enn på kundene sine, sier Skogbrott oppgitt.

- Hva tror du kommer til å skje nå?

— De kommer vel til å sende en kommunikasjonsrådgiver eller lignende som sier han ikke har satt seg godt nok inn i saken til å uttale seg. Men jeg håper jo på en beklagelse, og at gebyret droppes.

Saksbehandleren ønsker ikke å svare på BTs henvendelse, og sender saken videre til kommunikasjonsrådgiver.

Tragikomisk og håpløst

Skogbrott beskriver situasjonen som først tragikomisk og irriterende.

— Jeg blir jo også fornærmet av at de mener jeg lyver. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg er familiefar og reiser med Bybanen hver dag. Jeg er ikke akkurat en typisk sniker.

Han tror ikke han er alene om å oppleve en slik situasjon.

— Jeg har hørt om flere lignende situasjoner. Tidligere har jeg opplevd å ikke få billett ved automatene på Fantoft. Det er en litt arrogant oppførsel fra Skyss at de ikke ser problemet, sier Skogbrott, som selv arbeider med kundeservice.

Han kommer til å fortsette å bruke Bybanen, til tross for måten han behandles på.

— Jeg har ikke så mye valg. Men i fremtiden vil jeg unngå å bruke mynter på Skyss sine stasjoner. Hadde jeg brukt kort, hadde jeg hatt en bedre sak.

Skyss vil ikke kommentere

Etter avslaget på klagen, bestemte Skogbrott seg for å be om ny vurdering. Skyss ønsker ikke å gi noen kommentar før saken er avsluttet:

"Klagesaken vil etter rutinene bli behandlet av en annen saksbehandler innen 10 dager. Vi ser ikke noen grunn til å kommentere denne saken i Bergens Tidende før klagebehandlingen er avsluttet." svarer kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i en e-post.